دیدگاه‌ها

یادداشت روز

هم‌اکنون با توجه به فضای انتخاباتی جاری، کاندیداهای محترم برای این بتوانند آرای بیشتری را جذب نمایند از کانال‌های مختلف با مردم در تماس هستند و یکی از آنها اتاق بازرگانی ایران است که چندی پیش جناب آقای رئیسی در آنجا حضور به‌هم رسانده و برای بازرگانان و تجار بخش خصوصی سخنرانی ایراد نمودند و امروز نیز جناب آقای دکتر محسن رضایی سخنرانی کردند و از این طریق آنها می‌خواهند نظرات و برنامه‌های خود را به بخش خصوصی اعلام نمایند.

و همچنین در همین راستا مقرر گردیده است که سایر کاندیداهای محترم ریاست جمهوری نیز مطابق روال در اتاق حضور یافته و سخنرانی ایراد نمایند. آنچه واقعا مهم است و باید عنایت ویژه‌ای به آن داشت این است که بخش خصوصی می‌تواند آینده این مملکت را از بُعد اقتصادی رقم بزند لذا لازم می‌باشد که کاندیداهای محترم برنامه‌ای مدون جهت کار و تعامل با بخش خصوصی ارائه دهند.
خصوصی‌سازی و واگذاری بسیاری از بخش‌های دولتی به بخش خصوصی در چهارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی نیز از مورادی است که نامزدها باید به آن توجه ویژه نموده و عنوان نمایند که برای واگذاری دارایی‌های دولت به بخش خصوص چه برنامه‌ای خواهند داشت؟
پس باید برنامه‌ای مدون وجود داشته باشد که توسط نامزدها اعلام گردد و هر یک برنامه‌ی چگونگی اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی را تشریح نمایند.

شرایطی پیش می‌آید که بین منافع دولت و بخش خصوصی تعارضاتی ایجاد می‌گردد، نامزدهای محترم باید برنامه‌های خود را نسبت به مرتفع نمودن این تعارضات نیز ارائه نمایند و یا اینکه عنوان نمایند برنامه‌ی مشخص آنها نسبت به رفع موانع تولید چه خواهد بود؟ لازم است که کاندیداهای ریاست جمهوری برنامه و نقشه‌ی راه خود را بصورت شفاف و روشن بیان نمایند.

مسلما تمام نامزدها اعتلای اقتصاد کشور را مدنظر قرار می دهند و از طرفی دولت‌ها با وعده‌های بسیار جهت سامان‌دهی اوضاع جاری سر کار آمده و متاسفانه موفق به عملی نمودن بخش زیادی از این وعده‌ها نمی‌گردند و این موجب سرخوردگی جامعه به ویژه کارآفرینان و بازرگانان می‌گردد، لذا ما به دنبال یک برنامه مدون و روشن که با استفاده از قوانین موجود تنظیم و اعلام گردد، هستیم.
ایشان می‌بایست مانع از بروکراسی بیش از حد و صدور دستورالعمل‌های مختلف گردند و با تاکید بر عملگرایی بتوانند برنامه‌ها را تنظیم نمایند.

موضوع دیگری که در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است لحاظ نمودن مسئله و مشکل ارز در کشور است. بخش خصوصی واقعا نگرانی‌های بسیار زیادی بابت نوسانات ارزی دارد، البته درست است که ابتدا به واسطه‌ی افزایش بی‌رویه قیمت ارز نیز متحمل سختی زیادی شده است اما مشکل امروز نوسان قیمت ارز است که عرصه را بر فعالان اقتصادی تنگ نموده و امکان تصمیم گیری را از آنها سلب کرده است که در این ارتباط نیز نامزدها باید برنامه‌ای مشخص ارائه نمایند.

قاچاق ارز، کالا و انرژی نیز از دیگر موضوعات مهم و از موانع تولید است که البته خسارات و حوادث ناگواری نیز تا کنون به همراه داشته است و ثبات اقتصادی کشور را نیز متاثر ساخته است و آن نیز نیازمند ارائه برنامه‌ای جدی از جانب کاندیداهای محترم می‌باشد.

همچنین به نظرم نامزدها باید برنامه‌ای نیز تحت عنوان پوشش ریسک برای بازرگانان و بخش خصوصی ارائه نمایند. برای مثال بخش خصوصی سرمایه زیادی را صرف ایجاد تجارت و ارتباط تجاری با یک کشور همسایه و یا خارجی می‌نماید، ممکن است موانع و مشکلاتی در این مسیر رخ ‌دهد که منجر به از دست رفتن سرمایه و منابع این بخش گردد، لذا باید ضمانتی برای شرایط جبران خسارات و زیان احتمالی برای ایشان در نظر گرفته شود. البته ناگفته نماند منابعی همانند صندوق توسعه صادرات یا صندوق ضمانت در دسترس می‌باشد اما به نظر تاکنون موفق به جلب رضایت بخش خصوصی نگردیده است.

و در نهایت مبارزه با فساد و رانت‌خواری که از موضوعات مهم و مورد علاقه بخش خصوصی است و کاندیدهای محترم باید باید برنامه و راهکاری جدی و موثر برای آن ارائه نمایند…

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا