اخبارانتخاباتدیدگاه‌ها

گفتگوی ویژه انتخابات ریاست جمهوری با حضور دکتر محمد طاهری

به گزارش اختصاصی آب‌وانرژی، دکتر محمد طاهری، سیاستمدار و دیپلمات پیشین، با اشاره به سانحه دلخراش هوایی رئیس‌جمهوری و همراهان ضمن اظهار تاسف از این فقدان عظیم و طلب آمرزش برای آقایان رئیسی و عبداللهیان، عنوان نمود کشور با از دست‌دادن این عزیزان ضربه سختی را متحمل گردید، حادثه‌ای که اگر در کشور دیگری واقع شده بود قطعا آن را با بحران مواجه می‌نمود و ما توانستیم به یمن و برکت وجود رهبری و تدابیر شایسته دلسوزان نظام از این ضایعه اسف‌بار نیز عبور کنیم و وارد گام بعدی آن، انتخابات ریاست جمهوری شویم که خوشبختانه با اقبال و مشارکت طیف‌های مختلف سیاسی کشور مواجه هستیم و برنامه‌های نامزدها نیز به خوبی در جریان است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران‌ و اسپانیا در ادامه گفت: امیدواریم که با انتخاب بهترین گزینه شرایط برای پیشرفت و اعتلای کشور هموار گردد و از عموم مردم نیز دعوت نمود تا ضمن تحقیق و بررسی و انتخاب گزینه اصلح در تعیین سرنوشت کشور مشارکت و ایفای نقش نمایند و افزود: شایسته است مردم عزیز ما با تحقیق و بررسی برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت و بهترین گزینه را انتخاب نمایند. همچنین بر توصیه‌ی آقای پزشکیان مبنی بر راهگشا بودن برنامه‌ی هفتم که مصوب مجلس است و مصوبه رهبری را نیز دارد تاکید و آن را بهترین مسیر دانست.

دکتر طاهری ضمن یادآوری این مطلب که شرکت در انتخابات در آینده‌ی نسل ما در منطقه و جهان تاثیرگذار خواهد بود ابراز امیدواری کرد کاندیداها نسبت به وعده های انتخاباتی خود متعهد بمانند و همان‌گونه که پایه‌های رشد مملکت را سرمایه‌گذاری می‌دانند، رابطه‌ی میان کار و رشد و توسعه را نیز مورد نظر قرار ‌دهند.
وی مذاکره و سازگاری با دیگر کشورها را با توجه به اهرم موجود لازمه‌ی رشد اقتصادی دانست و بر توجه به قانون اساسی تاکید نمود.

دبیر انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکار نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره بر جذب سرمایه و سرمایه‌گذار و استفاده از فرصت‌ها تاکید نمود و با یادآوری اظهارات یکی از مسئولین سابق به موضوع انرژی‌های نو اشاره کردند که از سال ۲۰۳۰ منابع عظیم زیرزمینی از جمله نفت مورد استفاده نخواهد بود. فروش ده میلیون بشکه نفت در روز از جانب عربستان و فروش سخت و ارزان سه میلیون بشکه‌ای نفت ایران را ظلم به مردم دانسته و توجه رئیس‌جمهور آینده به تعامل با دنیا را جهت رشد اقتصادی لازم دانست.

حضور دکتر طاهری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران-اسپانیا در نشست مشترک فعالان اقتصادی با دکتر پزشکیان و اعضای ستاد ایشان

 

وی بیکاری را دلیل تورم و پیش‌زمینه جهش‌های اجتماعی دانسته و مدیریت چنین شرایطی در کشور را در دراز مدت بعید و بقای جمهوری اسلامی را وابسته به رشد اقتصادی و در نظر گرفتن منافع ملی شمرد. این فعال سیاسی با یادآوری سیاست نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی؛ نزدیکی به چین را به دلیل شرایط غیر منصفانه‌ی خرید نفت و همچنین سیاست روسیه در جهت کشاندن ایران به جنگ اکراین را غیرقابل قبول و عدم کنترل این وضعیت را ورود به مناقشه جدید دانست.

همچنین با تاکید بر استقلال در تصمیم‌گیری‌های کلان و علیرغم وجود مخالفت با برخی سیاست‌های آمریکا، ارتباط با آن کشور را ضروری خواند و سیاست چرخش کامل به سمت کشورهای شرقی را نیز هم‌راستا با منافع ملی کشور نداست. ایشان اظهارات کشورهای چین و امارات مبنی بر مالکیت جزایر ایرانی را غیر قابل قبول دانسته و اهمیت موضوع را متذکر شد.

در ادامه دکتر طاهری تعادل در سیاست خارجی را مهم ارزیابی کرد و آن را اهرم فشار برشمرد و با ابراز تاسف بابت شرایط خاص فعلی، نگرانی خود را نسبت به از دست دادن موقعیت در منطقه اعلام نمود. برنامه‌های نفوذی در منطقه؛ خلیج فارس و اعراب را دارای اهمیت شمرده و با اشاره به جنگ تحمیل شده از سوی اسرائیل و مقاومت حزب‌الله که موجب سقوط کابینه‌ی نتانیاهو شده ایجاد تعادل از سوی جمهوری اسلامی جهت در دست داشتن اوضاع منطقه را اهرمی مهم برشمرد.

ایشان در پایان با تاکید بر لزوم اندیشیدن به آینده و تعامل سیاستمداران کشور با دنیا، اهمیت بالای موضوع انرژی‌های نو را یادآوری نمود و ضمن اشاره به برنامه‌ی کشورهای پیشرفته همانند ژاپن، آلمان، اسپانیا را در این رابطه، توجه رئیس‌جمهور آینده را در این حوزه بسیار ضروری دانست.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا