اختصاصیمقالات

استقبال متخصصان پتروشیمی از انقلاب هوش مصنوعی

به گزارش اختصاصی آب و  انرژی، براساس گزارشی منتشر شده توسط  Airswift (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جذب پرسنل در ایالات متحده)، بخش پتروشیمی با توجه به افزایش تقاضا برای مهارت‌های مرتبط با هوش مصنوعی و انتظارات بالایی که برای تأثیرات آینده آن وجود دارد، هوش مصنوعی را پذیرفته است.

تقریباً همه پاسخ دهندگان در این گزارش می گویند که انتظار می رود هوش مصنوعی و تکنولوژی، نیاز به مهارت های جدید در صنعت پتروشیمی را افزایش دهد. دو سوم (63٪) از متخصصان پتروشیمی انتظار دارند هوش مصنوعی در انتقال دانش و آموزش مهارت‌های جدید به آن ها کمک زیادی کند. مهارت های فنی مانند برنامه نویسی، مهندسی نرم افزار، علم داده و امنیت سایبری حوزه هایی هستند که متخصصان انتظار دارند بیشترین تقاضا را برای یادگیری و استفاده از آن ها در بخش پتروشیمی ببینند.

در بررسی رابطه بین فرصت‌های توسعه مهارت‌های بالقوه و تقاضای در آینده، حوزه‌های برنامه‌نویسی، مهندسی نرم‌افزار، روباتیک و امنیت سایبری به عنوان حوزه‌هایی که صنعت پتروشیمی ممکن است نیاز به توسعه برای تقویت مهارت‌ها در آن داشته باشد، تأکید بیشتری شده است.

علیرغم چشم انداز بسیار مثبت، فقدان مهارت های نرم، مانند رهبری و ارتباطات برای استفاده بیشتر از هوش مصنوعی، چالش شماره یک در بخش پتروشیمی در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، تنها 15 درصد از متخصصان می گویند که ممکن است این مهارت ها را توسعه دهند.

جانت مارکس، مدیرعامل  Airswift، خاطرنشان می‌کند که استفاده از هوش مصنوعی و انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت پتروشیمی از اهمیت بالایی برخوردار است. اکنون چالش مطرح شده این است که اطمینان حاصل شود نیروی کار به مهارت های لازم برای استفاده از پتانسیل کامل هوش مصنوعی مجهز است. بهبود مهارت های نرم برای افراد حرفه ای و جاه طلبی که به دنبال بالا رفتن از نردبان شغلی هستند، سودمند خواهد بود.”

بر اساس این گزارش، 60 درصد از متخصصان پتروشیمی افزایش حقوق در سال گذشته را گزارش داده‌اند و 45 درصد از آن‌ها افزایش حقوق بالای 5 درصد را تجربه کرده‌اند. این نشان می‌دهد که در حوزه پتروشیمی یک روند صعودی در حقوق وجود دارد که توسط 69 درصد از مدیران استخدامی نیز تأیید شده است. این ممکن است نشان دهنده بازگشت به سطح حقوق قبل از شیوع کرونا و انتظار رشد مداوم باشد.

به نظر می‌رسد صنعت پتروشیمی همچنان به دنبال تغییر و رشد جهانی است و بیشتر متخصصین در این صنعت برای جابجایی به مناطق مختلف به دنبال فرصت‌های شغلی و پیشرفت حرفه‌ای هستند. اروپا، خاورمیانه و آمریکای شمالی به عنوان مقاصد محبوب برای این متخصصین انتخاب شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا