اختصاصیمقالات

چگونه دریای مدیترانه می تواند به یک نیروگاه انرژی سبز تبدیل شود

و چه چیزی می تواند جلوی آن را بگیرد

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری آب و انرژی،از اروپاییان در مورد امیدوار کننده ترین منبع انرژی سبز داخلیشان بپرسید و در پاسخ، بسیاری به دریای شمال اشاره می کنند. بیش از 15 گیگاوات (gw) مزارع بادی دریایی نصب شده است، که قرار است تعداد آنها تا سال 2050 به حداقل 300 گیگاوات برسد. دولت‌های اروپا می‌خواهند دریای مدیترانه، با آفتاب فراوان، به سرعت خود را به یک کانون سبز هیدروژنی تبدیل کند .

نقشه های خورشیدی و بادی زیر، پتانسیل وسیع منطقه را نشان می دهد. به عنوان مثال، اسپانیا به طور متوسط ​​روزانه 4.6 کیلووات ساعت در هر متر مربع و مراکش 5.6 کیلووات ساعت نور خورشید دریافت می کند که دو برابر انتظار آلمان است. در بخش‌هایی از شمال آفریقا، هم خورشید و هم باد فراوان هستند و یک نقطه نادر را تشکیل می‌دهند که می‌تواند الکترولیزورها را تامین کند؛ ماشین‌هایی که از برق برای تقسیم آب به اکسیژن و هیدروژن استفاده می‌کنند. بندیکت اورتمان، که تجارت خورشیدی  BayWa، یک شرکت آلمانی انرژی و ساخت و ساز را اداره می کند، توضیح می دهد: تنها ده مکان بدین شکل در سراسر جهان وجود دارد.

نقشه های خورشیدی و بادی از چپ به راست

اگر طرح‌ها برای نیروگاه جنوبی اروپا به خوبی پیش برود، این قاره به مقدار زیادی انرژی تجدیدپذیر ارزان دسترسی پیدا می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا صنعت سنگین تولیدکننده کربن خود را پاکسازی کند. اما توسعه پروژه های انرژی تجدیدپذیر در منطقه از شمال عقب تر است.

به عنوان مثال، نیروگاه های خورشیدی و بادی در آلمان درحال حاضر ظرفیت تولید حدود 35000 مگاوات انرژی بیشتر از قدرت تولید اسپانیا را دارند. به گفته موسسه مشاوره ریستاد انرژی، بیش از 3700 پروژه جدید خورشیدی و بادی در سراسر دریای شمال در حال توسعه هستند. اما فقط 346 پروژه برای مدیترانه در نظر گرفته شده است. در شمال آفریقا، امیدوارکننده‌ترین مکان برای پروژه‌های جدید، بی‌ثباتی سیاسی و نظارتی خطرات و هزینه سرمایه را افزایش می‌دهد که توسعه‌دهندگان را از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید باز می‌دارد.

حتی اگر پروژه‌های بیشتری در سرتاسر مدیترانه به وجود آمده باشند، اقتصاد هیدروژنی جدید هنوز راه درازی در پیش دارد. خطوط لوله هیدروژن جدید باید ساخته شوند یا لوله های قدیمی گاز طبیعی تغییر کاربری داده شوند، بازاری برای هیدروژن ایجاد شود، و تامین مالی پروژه های هیدروژن تامین شود. هنوز چندین سال طول می کشد تا خاورمیانه به همان اندازه که برای سواحل و مهمانی هایش شناخته شده است، برای الکترولیزها و هیدروژن خود نیز شناخته شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا