اخباربین‌المللنفت و گاز

شوک خریداران آسیا از احتمال کاهش تولید نفت اوپک پلاس

سخنگوی شرکت “اس کی اینوویشن” به بلومبرگ گفت: ‌این اقدام به روند افزایش قیمت‌های نفت، شتاب بخشیده و همزمان با بحران کمبود انرژی در اروپا، ابهامات بیشتری را با نزدیک شدن به فصل زمستان که تقاضا برای گرمایش افزایش پیدا می‌کند، ایجاد خواهد کرد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی که نماینده بزرگترین تولیدکننده اوپک است، در پی کاهش قیمت نفت که در اوت برای سومین ماه متوالی کاهش داشته، احتمال کاهش تولید اوپک پلاس را مطرح کرد. وی گفت: معاملات آتی، منعکس کننده عوامل بنیادین بازار نفت نیستند و ممکن است لازم باشد اوپک و متحدانش، میزان عرضه را محدود کنند.

مداخله ریاض، در مقطع پیچیده‌ای صورت می‌گیرد. قیمت گاز طبیعی به خصوص در اروپا، به دنبال اقدام مسکو در کاهش عرضه به این منطقه، هر روز بالا می‌رود. این امر، نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصادی را همزمان با افزایش نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ جهان برای مقابله با تورم، برانگیخته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای نفت برنت در معاملات روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی، حداکثر یک درصد صعود کرد و به بیش از ۹۷ دلار در هر بشکه رسید. اگر چه قیمت نفت از رکورد ۱۴۰ دلار در مارس، عقب نشینی کرده اما همچنان بیش از ۴۰ درصد رشد از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون نشان می‌دهد.

به گفته سخنگوی فورموسا پتروکمیکال، اظهارات شاهزاده عبدالعزیز ممکن است تحت تاثیر انتظار کندی رشد تقاضا برای سوخت و وضعیت اقتصادی چین، مطرح شده باشد.

نرخ پایبندی ۵۴۶ درصدی اوپک پلاس به اهداف تولید

در این بین رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش کرد اوپک پلاس در ژوئیه، ۲.۸۹۲ میلیون بشکه در روز کمتر از اهدافش، نفت تولید کرد. نرخ پایبندی به اهداف تولید اوپک پلاس، از ۳۲۰ درصد در ژوئن، به ۵۴۶ درصد در ژوئیه صعود کرد.

اوپک و متحدانش شامل روسیه در قالب اوپک پلاس، توافق کردند تولیدشان در ماه‌های ژوئیه و اوت را به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا محدودیت عرضه تاریخی حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز که از ماه مه سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند را به طور کامل خاتمه دهند. این گروه اوایل ماه میلادی جاری افزایش تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سپتامبر را در واکنش به فشار مصرف کنندگان بزرگ شامل آمریکا برای مهار افزایش قیمت‌ها، تصویب کرد.

هیثم الغیص، دبیرکل جدید اوپک، هفته گذشته به رویترز گفته بود: سیاستگذاران، قانون گذاران و سرمایه‌گذاری ناکافی در بخش نفت و گاز عامل قیمت‌های بالای انرژی هستند نه این گروه. الغیص اظهار کرد: در نشست بعدی اوپک در سپتامبر، اگر لازم باشد کاهش تولید نفت تصویب می‌شود و اگر ضرورت پیدا کند تولید نفت ممکن است افزایش پیدا کند. همه اینها به روند تحولات بستگی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا