آب و برقاخبار

چهار هزار و ۵۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کرمانشاه آماده افتتاح است

 چهار هزار و ۵۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی زیرمجموعه طرح گرمسیری در کرمانشاه فردا پنجشنبه ۲۰ خرداد در دهمین هفته پویش هر هفته الف ب_ایران با حضور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بخشی از شبکه‌های آبیاری دشت‌های گرمسیری استان‌های ایلام و کرمانشاه را در سطح ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار با اعتبار حدود ۵۷۰ میلیارد تومان شامل هزینه‌های سامانه گرمسیری و شبکه‌های آبیاری را به بهره‌برداری ‌می‌رساند.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، اراضی تحت پوشش این بخش طرح گرمسیری شامل ۲ هزار و ۳۷۱ هکتار از اراضی دشت ذهاب جنوبی، هزار و ۲۵۶  هکتار اراضی دشت حومه قراویز، ۴۲۳ هکتار اراضی دشت جگرلوی جنوبی در استان کرمانشاه و  بهبود ۲ هزار و ۷۵۰  هکتار از اراضی دشت کنجانچم در استان ایلام است.

با بهره‌برداری از این بخش از شبکه‌های آبیاری و زهکشی طرح بزرگ گرمسیری، به‌طور میانگین برای ۱۰ هزار نفر به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌شود.

همچنین بهره‌برداری از این طرح بزرگ در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها باعث افزایش تولید سالیانه محصولات کشاورزی به میزان ۷۰ هزار تن انواع گندم، ذرت و صیفی‌جات خواهد شد.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین‌های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می‌شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که

از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا