اخبارپالايش و پخش

رشد ۲۳ درصدی صادرات محصولات پلیمری در سال گذشته

برمک قنبر پور امروز در نشست خبری دومین همایش بین المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری با بیان اینکه این صنعت در سال گذشته با یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهم صادرات صنایع تکمیلی پلیمری و ۲ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار صادرات غیرمستقیم یکی از پیشتازان در حوزه صادرات صنایع غیرنفتی بوده است، اظهار کرد: فعالیت حدود ۸۰۰۰ واحد صنعتی چرخ این صنعت ارزآور را به گردش درآورده است.

این عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر با بیان اینکه سهم ارزآوری صنایع پلیمر از صادرات غیرنفتی بخش صنعت ۷۳ درصد بوده است، تاکید کرد:  کل صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار بوده که سهم صنایع پلیمری از کل صادرات غیرنفتی هفت درصد برآورد می‌شود.

قنبرپور با بیان اینکه پروانه‌های فعال صنایع پلیمری در کشور ۱۳ میلیون تن است، گفت: مجموع مواد اولیه وارداتی و خوراک عرضه شده در بورس حدود ۵ میلیون تن است که نشان می‌دهد ۸ میلیون تن ظرفیت خالی در این صنعت وجود دارد.

وی با بیان اینکه باور غلطی وجود دارد که صادرات محصولات پلیمری با صادرات محصولات پتروشیمی قابل‌ملاحظه نیست، محصولات پتروشیمی بخشی بالادستی بوده و بخشی نیز مواد اولیه پلیمری است، اظهار کرد: با توجه به این مساله صادرات محصولات پلیمری در مقایسه با مواد اولیه قابل قبول بوده و صادراتی که از مسیر محصولات پلیمری اتفاق افتاده کمتر از محصولات پتروشیمی نبوده است.

این عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر با بیان اینکه هر چقدر در مسیر تکمیل زنجیره ارزش محصولات پلیمری حرکت کنیم، تولید ارزش افزوده بیشتر، افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی کشور را شاهد بود، گفت: باید این زنجیره تکمیل شود و هر چقدر از صادرات مواد اولیه کم کنیم و محصولات پلیمری را افزایش دهیم، منفعت آن از آن کشور می شود.

همچنین مسعود جمالی – رییس کمیسیون انجمن ملی پلیمر –  با اشاره به رشد صادرات در صنعت پلیمر گفت: در سال گذشته رشد صادرات محصولات پلیمری اتفاق افتاده به گونه‌ای که این رشد از ۹ درصد تا ۷۵ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از بازارهای هدف کشورهای اوراسیا، کشورهای عربی و پاکستان است، اظهار کرد: مجموع مجوزهای صادرشده برای محصولات پلیمری حدود ۲۰ میلیون تن بوده که اگر تنها ۵۰ درصد از این ظرفیت فعال شود، خام فروشی مواد اولیه کاهش چشمگیری می یابد.

همچنین در این نشست رضا توفیقی – دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری – با بیان اینکه با توجه به پتانسیل صنعت پلیمر، تا حدود زیادی از خوراک موردنیاز صنایع پلیمر در داخل کشور و توسط مجتمع‌های پتروشیمی تامین می‌شود، گفت: به دنبال این هستیم تا سرمایه‌گذاری صادرات محور را توسعه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه با این کار بخش قابل‌توجهی از ارزش افزوده را درون اقتصاد کشور حفظ کنیم که تولید ناخالص کشور را افزایش می‌دهد و رفاه را به دنبال دارد، گفت: ورود به بازارهای کشورهای آفریقایی یکی از اولویت‌های انجمن پلیمر برای صادرات است.

او با بیان اینکه ما برخی مزیت‌ها نسبت به دیگر کشورها از جمله ترکیه و چین در حوزه پلیمر داریم، اظهار کرد: به طور مثال از لحاظ نیروی انسانی و انرژی از چین و ترکیه جلوتر اما در حوزه نیروی انسانی از چین عقب‌تریم. همچنین دسترسی به مواد اولیه در کشور ما ارزان تر از دیگر کشورهاست.

عضو هیات مدیره انجمن ملی پلیمر با اشاره به حضور روسیه در بازارهای ایران، تاکید کرد: روسیه ممکن است در حوزه مواد اولیه در برخی بازارها با ما رقابت کند، اما در مورد مصنوعات در بازارهای هدف ما نقشی ندارد.

دکمه بازگشت به بالا