محسن فاخری با بیان اینکه پروژه سوخت رسانی (بانکرینگ) بندر سلخ قشم، با صدور تصویبنامه خاص هیات وزیران در میانه دهه ۱۳۸۰ به مرحله اجرا درآمده است، خاطرنشان کرد: این پروژه در ساحل جنوبی جزیره قشم و منطقه سلخ و در دهانه تنگه هرمز واقع شده و ۵ مایل دریایی با آبراه بین المللی خلیج فارس فاصله دارد و به صورت ویژه برای سوخت رسانی به شناورهای ناوگان در نظر گرفته شده است.
فاخری با بیان اینکه مجموعه اقدامات گستردهای جهت توسعه فعالیتها و تولید سوخت کمسولفور در مجموعه سلخ با همکاری شرکتهای دانش بنیان و سایر صنعتگران داخلی انجام شده، تصریح کرد: این مجموعه اقدامات با هدف ایجاد و استقرار تکنولوژی تولید سوخت کمسولفور مستمراً در حال انجام است که پیشرفتهای خوبی نیز حاصل شده است.
مدیر عامل شرکت سوخترسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم خاطر نشان کرد: میزان سرمایهگذاری صورت گرفته در پروژه سوخترسانی (بانکرینگ) سلخ قشم تا این مرحله بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد ریال بوده است و هماکنون نیز علاوه بر احداث زیرساختها، نسبت به اخذ مجوزها و گواهینامههای بین المللی مربوطه نیز اقدام شده است.
فاخری افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با درک ضرورت ورود ایران به صنعت بانکرینگ، سهام شرکت تاپیکو را خریداری کرد و هم اکنون ۶۰ درصد سهام و حق مدیریت پروژه را در اختیار دارد؛ همچنین شرکت ملی نفتکش ایران با ۱۵ درصد و منطقه آزاد قشم نیز با ۲۵ درصد سهم در پروژه سوخت رسانی سلخ قشم مشارکت دارند.
مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات بندری ستاره قشم وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه مطالعات اولیه و امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادی و فنی از ابتدا با هدف ایجاد زیرساختهای لازم جهت تولید، بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تأمین ترابری دریایی با ظرفیت ۴ میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره سازی) و فرا ساحلی(بندر و اسکله) بـه انجـام رسـیده بود؛ تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ۱۰ سال گذشته با تامین سرمایه مورد نیاز جهت پیشبرد و تکمیل و اتمام پروژه در هر دو بخش خشکی و دریا نسبت به احداث زیرساختهای لازم برای این طرح اقدام کرده است.
وی ادامه داد: به منظور امکان بهره برداری از طرح، بلافاصله در سال ۱۳۹۳ همزمان با اجرای تاسیسات مجموعه ذخیره سازی نسبت به اجرای بخش فراساحلی اقدام شده است به طوریکه با اتمام بخش مخازن و تاسیسات مربوطه، بخش فراساحلی بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
فاخری یکی از مشکلات پیش روی پروژه سوخت رسانی(بانکرینگ) بندر سلخ قشم را عدم ایجاد پالایشگاه تولید سوخت که از اهداف اصلی طرح از ابتدا بود اعلام کرد و ادامه داد: در کنار این مهم، الزامات بین المللی ۲۰۲۰ سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) در خصوص سوخت کم سولفور نیم درصد به مانعی برای راه اندازی کامل این پروژه تبدیل شده است.
وی علت بروز این مشکل را فقدان زیر ساختهای لازم برای تولید انبوه سوخت کم سولفور دانست و گفت: ایجاد زیرساختهای لازم برای تولید سوخت کم سولفور، نیازمند سرمایهگذاری سنگین مجدد به همراه انتقال تکنولوژی و تجهیزات است که در شرایط و محدودیتهای فعلی، دستیابی به آن زمان بر است.