آب و برقاخبار

معاون وزیر نیرو: تعاملات سازنده با جمهوری آذربایجان در ارس داریم

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: از ابتدای بهره‌برداری از سد ارس تا به امروز، تعاملات سازنده‌ای میان ایران و جمهوری آذربایجان برقرار بوده است.

“قاسم تقی زاده خامسی” روز دوشنبه در جشن پنجاه سالگی همکاری های آبی ایران و جمهوری آذربایجان در بهره برداری مشترک از سدهای ارس و میل مغان افزود: بدون شک برگزاری این جشن می توانست تبدیل به یک برنامه جهانی شود، اما همه گیری کرونا این امکان را از ما سلب کرد.  

وی با اشاره به مشابهت نام های فارسی و ترکی رودخانه مرزی ارس (آراز) اظهار کرد: این رودخانه از زمان های قدیم تا به امروز زمینه ساز توسعه و آبادانی حوضه آبریز بوده، به گونه ای که حتی در سده چهار قبل از میلاد در متنون یونانی نیز از آن نام برده شده است.  

وی با اشاره به اینکه رودخانه مرزی ارس و تاسیسات برقابی احداث شده روی آن به نماد همکاری های روزافزون ایران و جمهوری آذربایجان در طول همه این سال ها تبدیل شده است، ادامه داد: این نعمت خدادادی،  فرصت مناسبی را برای توسعه روابط و همکاری ها فراهم کرده است.  

تقی زاده خامسی گفت: حوضه آبریز ارس در پهنه ۹۷ هزار کیلومتر مربع، بخشی هایی از کشورهای ایران و ترکیه و جمهوری های آذربایجان و ارمنستان را در برگرفته و در دامنه های سبلان و آرارات موجب تنوع اقلیم و از نظر جغرافیایی سیاسی، تشکیل مرزهای بین المللی شده است.

وی تاکید کرد: تنوع اقلیمی ناشی از جریان ارس در فاصله یکهزار و ۷۲ کیلومتری ترکیه تا دریای خزر، همکاری ها و تعاملات سازنده ای بیشتر در میان کشورهای حوضه آبریز را می طلبد.  

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: بدون شک با تکیه بر تجربه های زیسته کارشناسان و متخصصان دو کشور، در زمینه همکاری های فنی ایران و آذربایجان، در سدها و نیروگاه های برقابی احداث شده بر روی ارس می توان شاهد گام های بیشتر بود.  

وی با ذکر شمه ای از تاریخچه تاسیس سد ارس و میل مغان بر روی رودخانه ارس گفت: در ۵۰ سال اخیر کارشناسان دو کشور تعاملات سازنده ای در بهره برداری از سد ارس داشته اند که موجب رفع تنش های آبی منطقه ای و خشکسالی شده است.  

وی با بیان اینکه تعامل درباره استفاده از فرصت های ارس، نقطه عطف همکاری های بیان ایرا و جمهوری آذربایجان در بهره گیری مشترک از منابع آبی مرزی است، از تلاش های کمیسیون مشترک منابع آب و انرژی تقدیر کرد.  

جشن ۵۰ سالگی همکاری های آبی ایران و جمهوری آذربایجان در بهره برداری مشترک از آب سدهای ارس و میل مغان امروز دوشنبه با حضور وزیر نیروی کشورمان و نخست وزیر جمهوری خودمختار نخجوان آغاز برگزار شد.

ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه به واسطه رودخانه ارس مرز مشترک دارند که مرز دوستی محسوب می شود و بر روی آن تاکنون سدهای های اصلی ارس به ظرفیت ۱/۲ میلیارد مترمکعب و خداآفرین با گنجایش ۱.۶ میلیارد مترمکعب احداث شده و در حال بهره برداری هستند.  

همچنین سدهای تنظیمی و انحرافی «میل مغان» در استان اردبیل با ۳۲ میلیون مترمکعب ظرفیت و «قیز قلعه سی» در آذربایجان شرقی با ۶۰ میلیون مترمکعب گنجایش، بر روی رودخانه مرزی ارس با هدف توسعه کشاورزی در اراضی پایاب با همکاری ایران و جمهوری آذربایجان احداث شده است.

در جشن ۵۰ سالگی همکاری های آبی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در رودخانه مرزی ارس، رضا اردکانیان، وزیر نیروی کشورمان و صبوحی محمداوف، نخست وزیر جمهوری خودمختار نخجوان برای حاضرین سخنرانی کردند.  

حضور و بازدید از نمایشگاه عکس و اسناد ۵۰ سال همکاری های مشترک دو کشور در بهره برداری از تاسیسات آبی رودخانه مرزی ارس از دیگر برنامه های این رویداد مهم بود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا