اخبارنفت و گاز

تعمیرات ۱۲۵ میلیارد ریالی شیرآلات سنگین منطقه ۵ انتقال گاز

سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز ایران گفت: در سه سال گذشته با تعمیر تعدادی از شیرآلات سنگین، بیش از ۱۲۵ میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی شده است.

محمد سیفی اظهار کرد: شیرها از کلیدی‌ترین تجهیزات مکانیکی مورد استفاده در تأسیسات تقویت فشار گاز هستند و صحت عملکرد آنها تأثیر مستقیمی بر عملکرد تجهیزات پیشرفته بالادست یا پایین‌دست آنها از جمله توربو کمپرسورها دارد.

وی افزود: عملکرد نادرست شیر می‌تواند به آسیب شدید به تجهیزات منجر شود و از نظر محیط زیستی هم مقدار نشت گاز از تأسیسات به محیط زیست ارتباط مستقیم با سلامت شیرآلات تجهیزات دارد.

سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز با بیان اینکه بازسازی شیرآلات مستعمل و آسیب‌دیده تأسیسات تقویت فشار گاز منطقه در دستور کار واحد نوسازی تجهیزات و ایستگاه‌ها قرار دارد، تصریح کرد: در سه سال گذشته افزون بر یافتن منابع توانمند داخلی، تعداد سه عدد بال ولو ۳۰ اینچ کلاس ۶۰۰ و  چهار عدد چک ولو ۳۰ اینچ کلاس ۶۰۰ و یک عدد بال ولو ۲۰ اینچ کلاس ۶۰۰  که قطعات داخلی آنها به‌شدت آسیب دیده بود، تعمیر و بازسازی شد.

سیفی ادامه داد: طی چهار پیمان تعمیراتی و با بیش از ۳ هزار نفرساعت کار تخصصی، این شیرآلات به‌طور کامل نوسازی و پس از آزمون‌های استاندارد و گرفتن تاییدیه بازرسی فنی، به ایستگاه‌های تقویت فشار منطقه تحویل شد.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر و به‌دلیل تحریم‌ها، جایگزینی شیرآلات سنگین مستلزم هزینه‌های گزاف بوده و با توجه به پایین‌ترین قیمت جایگزینی این شیرها به نرخ روز، صرفه‌جویی حاصل از تعمیرات آنها بیش ۱۲۵ میلیارد ریال بوده است.

 به نقل از شرکت انتقال گاز ایران، سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز همچنین گفت: اکنون با تکیه بر تجربیات و دانش کسب‌شده از سال‌های یادشده، واحد نوسازی تجهیزات تعمیرات اساسی منطقه، دو عدد بال ولو ۳۰ اینچ کلاس ۶۰۰ در دست تعمیر دارد و در حال آماده‌سازی مقدمات پیمان‌سپاری بیش از ۷۵ عدد از شیرآلات منطقه در اندازه‌های مختلف در سال ۱۴۰۰ است که در صورت موفقیت و به نتیجه رسیدن، صرفه‌جویی بسیار قابل توجهی را برای منطقه و شرکت انتقال گاز ایران رقم خواهد زد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا