رئیس تعمیرات مکانیک مجتمع گاز پارس جنوبی روز دوشنبه اظهار کرد: در بازه زمانی دو سال با همت و کار مطالعاتی و تحقیقاتی مستمر متخصصین و کارشناسان مجتمع گاز پارس جنوبی و با بهرهگیری از توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان داخلی، محفظه احتراق توربین گازی زیمنس SGT۶۰۰ برای اولین بار در سطح کشور تولید و بر روی یکی از توربینهای مجتمع نصب و با موفقیت راه اندازی شد.
عبدلی افزود: از موارد مصرف قطعه مذکور استفاده بر روی توربینهای ارسال گاز پالایش شده به خط لوله سراسری و یا ایستگاههای تقویت فشار خطوط لوله شبکه انتقال گاز است.
وی خاطر نشان کرد: قطعه مذکور جزو اقلام استراتژیک، حیاتی و تحریمی است که از سالها پیش امکان تهیه آن از سازنده اصلی وجود نداشته و مشکلات و چالشهایی را برای تولید در پی داشته است.
رئیس تعمیرات مکانیک مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: در حال حاضر حدود ۱۳۰ دستگاه توربین زیمنس سری SGT۶۰۰ در سطح کشور در دست بهره برداری است که در مجموع و بهطور میانگین تعداد ۱۸ دستگاه محفظه احتراق نو در هر سال مورد نیاز آنها است.
وی ادامه داد: با ساخت داخل قطعه مذکور علاوه بر دسترس پذیری راحت به آن در داخل کشور در مواقع نیاز، حدود ۶۰۰ هزار یورو بازای هر دستگاه و در مجموع بالغ بر ۱۰ میلیون یورو در سال صرفه جوئی ارزی برای کشور بههمراه خواهد داشت.
عبدلی در ادامه تصریح کرد: باید توجه بیشتر به مقوله ساخت داخل و رفع موانع موجود در این زمینه شد تا فضای بهتری برای شکوفائی بهتر استعدادها و ظرفیتهای بالقوه و بی نظیر موجود در مجتمع گاز پارس جنوبی فراهم شود.
کارشناس ارشد ستاد تعمیرات مکانیک مجتمع و ناظر و محوریت فنی پروژه نیز بیان کرد: نیل بدین موفقیت از طریق همیاری و هم افزائی هدفمند گروههای مختلف در سطح مجتمع از جمله بازرسی فنی صورت گرفت.
جلیلی ایجاد اعتماد به نفس بیش از پیش و خودباوری اصیل بر مبنای مطالعات علمی و فناورانه و همچنین اطمینان به کارکرد شگرف کار گروهی را از دستاورد ماندگار و ارزشمند این پروژه برشمردند و اظهار کرد: اگر مسیر طی شده در این پروژه به عنوان الگوئی در دیگر پروژههای مشابه نهادینه شود کارهای بهمراتب سختتر و پیچیدهتر را میتوان به منصه ظهور رساند.
رئیس تعمیرات توربوکمپرسورها و توربوژنراتورهای مجتمع گاز پارس جنوبی و سرپرست تیم اجرائی پروژه، در این باره گفت: دانش ساخت قطعه مذکور در اختیار سازنده اصلی (زیمنس) و چند شرکت اروپائی است.
جمشیدی افزود: با مطالعات و تحقیقات گستردهای که در طول قریب به دو سال در این زمینه صورت گرفت دانش تولید محفظه احتراق مذکور بهطور کامل بومی سازی شد و بر اساس آزمایشات طراحی و اجرا شده این اطمینان در کارگروه اجرا و نظارت حاصل شده است که قطعه مذکور عملکرد و کارائی حداقل برابر با نمونه اصلی خواهد داشت.
وی در ادامه خواستار توجه و تسهیل بیشتر در فرایند و امورات ساخت داخل و رفع موانع و چالشهای موجود پیرامون آن شد و اظهار امیدواری کرد، با رفع موانع بهتوان از تمامی ظرفیتهای موجود در این زمینه در سطح مجتمع بهرهمند شود.