اخباراختصاصی

استخراج ۴.۵ درصد بیت کوین دنیا در ایران

خبرگزاری رویترز در جدیدترین گزارش خود به نقل از “شرکت الیپتیک” اعلام کرد، استخراج حدود 4.5 درصد از کل بیت کوین دنیا در ایران صورت می پذیرد. بنابراین ایران می‌تواند از این راه صدها میلیون دلار ارز مجازی داشته باشد و از طریق آن از تاثیر تحریم‌های موجود بکاهد. 

براساس گزارش شرکت تحقیقات الیپتیک، تولید بیت کوین در ایران با سطح فعلی استخراج آن، سالانه یک میلیارد دلار برای این کشور می تواند درآمد داشته باشد.

 به گفته این شرکت، آمریکا یک تحریم همه جانبه اقتصادی علیه ایران وضع کرده است که شامل صنعت نفت، بانکداری و کشتیرانی این کشور می‌شود. شرکت الیپتیک براساس اطلاعات مرکز آلترنیتیو فایننس تا آوریل 2020 که از استخراج کنندگان بیت کوین به دست آمده و همین طور از طریق ارقام منتشر شده توسط نیروگاه برق وابسته به وزارت نیروی ایران، تخمین می‌زند حدود 600 مگاوات برق در ایران از سوی استخراج کنندگان بیت کوین مصرف شده است.

در بخشی از گزارش شرکت الیپتیک آمده است: «ایران به این نتیجه رسیده که استخراج بیت کوین فرصتی جذاب برای اقتصاد تحت تحریم این کشور است که با مشکل کمبود پول نقد مواجه است ولی ذخایر نفت و گاز طبیعی بالایی در اختیار دارد».

طبق اعلام این گزارش، برق مورد استفاده استخراج کنندگان ارز مجازی در ایران با سوختن سالانه 10 میلیون بشکه نفت برابر است. یعنی حدود 4 درصد از کل صادرات نفت ایران در 2020 را در بر داشته است. استخراج کنندگان بیت کوین در ایران مستقیماً این ارز مجازی را دریافت می‌کنند و می‌توانند از آن برای واردات استفاده کنند، بر این اساس تحریم‌های وضع شده علیه موسسات مالی ایران دور زده می‌شود.

 بیت کوین و سایر ارزهای مجازی طی فرآیندی با نام “استخراج” یا “ماینینگ” ایجاد می‌شوند. در این مسیر کامپیوترهای پرقدرت با یکدیگر جهت حل مسائل ریاضی پیچیده رقابت می‌کنند. طی این فرایند انرژی بالایی مصرف می شود و به برق تولید شده از طریق سوخت های فسیلی، که ایران منابع بالایی از آن را در اختیار دارد وابسته است.

بانک مرکزی ایران تجارت بیت کوین و سایر ارزهای مجازی را که در خارج از کشور استخراج شده باشند ممنوع اعلام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا