آب و برقاخبارانرژی‌های نو

نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی ایران تابستان امسال در مشگین‌شهر وارد مدار می‌شود

محمود عباس‌زاده مشگینی روز چهارشنبه افزود: در جلسه‌ای با همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی مشکلات و موانع موجود در مسیر اجرای سریع پروژه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر بررسی و تصمیمات عملیاتی و جدی برای اتمام عملیات اجرایی و بهره‌برداری از این پروژه اتخاذ شد.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در این جلسه دستورات لازم برای شروع فوری کار صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: با تکمیل این نیروگاه، جمهوری اسلامی ایران به باشگاه معدود کشورهای دارنده نیروگاه ژئوترمال خواهد پیوست و سبد تنوع انرژی کشور تکمیل خواهد شد و اساسا به همین دلیل این نیروگاه یک برند ملی است.

نیروگاه زمین گرمایی مشگین‌شهر با ظرفیت ۵۰ مگاوات در دامنه‌های سبلان احداث می‌شود و تاکنون علاوه بر صرف منابع ارزی بیش از ۲ هزار میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است ، ۱۱ حلقه چاه اکتشافی تا عمق سه هزار و ۲۰۰ متری زمین حفر شده که هفت حلقه آن به بهره‌برداری رسیده و قابلیت نصب توربین و تولید برق را دارد.

همچنین سایر ظرفیت‌های این نیروگاه به عنوان نخستین نیروگاه زمین گرمایی کشور در زمینه‌های مختلف گردشگری، علمی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و در آینده شاهد تبدیل این مکان به یکی از مراکز مهم تحقیقاتی ، صنعتی و اقتصادی کشور خواهیم بود.

با تکمیل این نیروگاه زمینه ایجاد سایر صنایع جانبی مرتبط با بخار داخل زمین از جمله کشت گلخانه‌ای، مزارع پرورش ماهی و شهرک‌های گردشگری در شهرستان مشگین‌شهر فراهم خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا