آب و برقاخبار

قطعی مکرر برق و گلایه های مردمی

طی روزهای اخیر خاموشی های گسترده و بدون اطلاع قبلی گلایه شهروندان شهرهای مختلف کشور را به همراه داشته است. این قطعی های نامنظم و متناوب برق، موجب بروز اختلال در روند زندگی روزمره مردم شده است. اختلال در روند امتحانات آنلاین میان ترم و پایان ترم دانش آموزان و دانشجویان، وضعیت بغرنج بیماران کرونایی که در ‌منزل به دستگاه اکسیژن‌ ساز وابسته هستند، نگرانی از آسیب دیدن احتمالی وسایل برقی منازل مشترکان، بروز مشکل در برگزاری مسابقات آنلاین آسیایی و شکست بازیکنان ایران، قطعی آنتن دهی و عدم دسترسی به اینترنت تلفن همراه، گرمای غیرقابل تحمل این روزهای کشور  و غیره تنها بخشی از مصائب این قطعی های پی در پی است.

اصلی ترین عوامل قطعی برق چیست؟

طبق روال مرسوم، دولت افزایش برق مصرفی خانوارها و کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی در پی کاهش بارندگی را به عنوان اصلی‌ترین عوامل قطعی برق می داند، این در حالی است که بیشترین هدر رفت آب در بخش‌های کشاورزی و صنعتی مشاهده می‌شود که عملا بعد از گذشت چند دهه مسئولان برنامه‌ای جامع برای مدیریت آن ندارند. غفلت مسئولان از گسترش استفاده از انرژی‌های جایگزین و پاک را نیز باید به این عوامل افزود. در شرایطی که کشورهای مختلف به دنبال استفاده از پنل‌ها و سلول‌های خورشیدی برای تامین برق و انرژی هستند و از انرژی رایگان و در دسترس عموم خورشیدی، الکتریسیته تولید می‌کنند، ما با وجود بهره مندی از انرژی غنی آفتاب، همچنان از روش‌های منسوخ مثل نیروگاه‌های آبی، فسیلی (ذغال سنگی، گازی، گازوئیلی) در تولید انرژی استفاده می کنیم.

تولید رمز ارزهای مجاز و غیر مجاز

در حالی که رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص دلایل قطعی برق ضمن اشاره به خشکسالی و افزایش دمای زودرس، به تولید رمز ارزها نیز اشاره کرده و اذعان داشته بود که امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش مصرف برق داشته ایم که بخشی از این رشد مصرف به استخراج رمزارز بر می‌گردد، مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس این موضوع را رد کرده و گفته بود علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست، بلکه علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.
این در حالی است که سخنگوی صنعت برق در رابطه با تولید رمز ارزها در کشور افزود، براساس تخمین‌های مراکز معتبر، استخراج کنندگان غیرمجاز رمز ارز حدود ۲ هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند. همچنین مصرف کنندگان مجاز رمز ارز از روز گذشته از مدار خارج شده اند و در ۴ ماه اوج مصرف اجازه فعالیت ندارند.

پرداخت پاداش ٢۰ میلیون تومانی برای شناسایی غیزمجازها

رجبی مشهدی در پاسخ به سوالی که چرا به جای قطع برق تولیدکنندگان غیرمجاز رمز ارز، به سرعت برق مصرف کنندگان خانگی قطع می‌شود و اینکه آیا نمی‌شود از میزان مصرف برق (بالا رفتن غیر عادی رقم کنتور) تولیدکنندگان رمز ارز را شناسایی کرد گفت: «بخش عمده‌ای از آنها در شهرک‌های صنعتی، دامداری‌ها و غیره مستقر هستند و برخی از آنها از تجهیزاتی استفاده می‌کنند که دستگاه قرائت کنتور را به خطا می‌اندازد».

رجبی مشهدی ادامه داد: «در این بخش مردم می‌توانند به ما کمک کنند و با شناسایی و معرفی آنها، پاداش دریافت کنند که پاداش ۲۰ میلیون تومانی برای معرفی استخراج کنندگان غیر مجاز ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است.  تاکنون در مجموع حدود ۱ میلیارد تومان پاداش هم پرداخت شده است».

دریافت خسارت ناشی از قطعی برق

سخنگوی صنعت برق کشور همچنین درباره دریافت خسارت‌ ناشی از قطع برق به مشترکان گفت: «در صورت بروز خسارت ناشی از قطعی برق مردم می‌توانند به سایت (bime.tavanir.org.ir) مراجعه و اعلام خسارت سسکنند. پس از طی مراحل مربوط خسارت از طرف بیمه پرداخت می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا