اخباربین‌المللپالايش و پخش

سقوط تولید پالایشگاهی چین به پایین‌ترین رکورد ۵ ماهه

دیتای اداره ملی آمار چین نشان داد حجم پالایش نفت، ماه میلادی گذشته به ۵۸.۵۹ میلیون تن معادل ۱۳.۸ میلیون بشکه در روز رسید. در حالی که میزان تولید این کشور در مارس سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴.۰۸ میلیون بشکه در روز و در فاصله ژانویه تا فوریه امسال ۱۳.۹۸ میلیون بشکه در روز بود.

قیمت جهانی نفت در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه، اوایل مارس به حدود ۱۴۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود. این افزایش قیمت، حاشیه پالایش را ضعیف کرد.

تولید چین در سه ماهه نخست سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱.۵ درصد کاهش یافت و به  ۱۷۱.۴۴ میلیون تن معادل ۱۳.۹۱ میلیون بشکه در روز رسید.

تحلیلگران می‌گویند حاشیه سود پالایشگاههای چینی از ۲۰۰۰ یوان (۳۱۴ دلار) در هر تن در فوریه، به نزدیک صفر در مارس رسید.

آمار شرکت مشاوره “سوبلایم” نشان داد پالایشگاه‌های خصوصی چین در پایان مارس، با ۵۲.۱۵ درصد ظرفیت فعالیت کردند در حالی که ابتدای همین ماه با ظرفیت ۶۰.۹۳ کار می کردند. نرخ فعالیت در پالایشگاه‌های دولتی هم کاهش داشت و حدود ۴۶۰ هزار بشکه در روز ظرفیت برای کارهای تعمیراتی از خط تولید خارج شد. تولید کمتر نفت در پی اعمال قرنطینه‌های گسترده در شهرهای چین از جمله شانگهای برای جلوگیری از شیوع موج جدید ویروس کرونا، روی داد.

با کاهش مصرف سوخت تحت تاثیر قرنطینه‌های کرونایی، پالایشگاه‌های چینی تولیدشان را در آوریل هم پایین‌تر خواهند برد و این کاهش معادل شش درصد از میانگین تولید در سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

در این بین، آمار رسمی نشان داد تولید نفت خام چین در مارس بر مبنای سالانه ۳.۹ درصد رشد کرد و به ۱۷.۷۱ میلیون تن رسید که چشمگیرترین رشد از سال ۲۰۱۶ بود. تولید در سه ماهه نخست در مقایسه با مدت مشابه سال میلادی گذشته ۴.۴ درصد رشد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، تولید گاز طبیعی در مارس بر مبنای سالانه ۶.۳ درصد رشد کرد و به رکورد ۱۹.۷ میلیارد متر مکعب رسید. میزان تولید از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۶.۶ درصد افزایش داشته است.

دکمه بازگشت به بالا