آب و برقاخبار

مذاکره ایران با برخی کشورها برای احداث نیروگاه با مقیاس ۵ هزار مگاوات

«عباس علی آبادی» امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مذاکرات کشورمان با این کشورها برای ساخت نیروگاه های حرارتی به زودی به نتیجه خواهد رسید و کار ساخت آنها آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: در یکی از کشورهای منطقه کار احداث  یک بلوک ۵۰۰ مگاواتی آغاز شده و تجهیزات مورد نیاز نیز ارسال شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا خاطرنشان کرد: ایران اکنون توانایی ساخت نیروگاه در کشورهای همسایه را دارد و در بیشتر آنها یا درحال ساخت است یا در دست اقدام برای ساخت قرار دارد.

علی آبادی گفت: این گروه صنعتی همچنین آمادگی دارد نیاز های داخلی را برآورده کرده و نیز حاضر است به جای ۱۰ هزار مگاوات تفاهم شده وزارت نیرو با صنایع، ۲ برابر آن را بسازد.

وی به نیروگاه رومیله ساخته شده توسط کشورمان در کشور عراق اشاره کرد و گفت: این هفته یک واحد دیگر آن به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا ادامه داد: نیروگاه رومیله عراق یک نیروگاه ۳ هزار مگاواتی است که بزرگ ترین نیروگاه این کشور هم محسوب می شود.

علی آبادی افزود: این نیروگاه در چهار فاز اجرا می شود که فاز نخست آن با نصب ۶ توربین به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: واحد دوم بخار این نیروگاه اردیبهشت ماه سال آینده به شبکه برق عراق متصل خواهد شد و فاز سوم نیز که گازی است با ۴ توربین تا اردیبهشت به شبکه وصل خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: کار احداث فاز چهارم نیروگاه رومیله با نصب ۱۸ توربین به زودی کلنگ زنی خواهد شد.

علی آبادی در ادامه به در لبه تکنولوژی نیروگاهی قرارداشتن کشورمان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این امر دایر به دوموضوع استفاده از هیدروژن در توربین گازی و دیگری دست یابی به بازدهی بالاتر از ۶۰ درصد است.

وی افزود: اکنون ما در این موقعیت قرار داریم و علاوه بر آن طراحی، توربین ها و ساخت آنها به دست متخصصان داخلی انجام می شود.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا ادامه داد: امروز به جرات می توان گفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت، طراحی، تولید تجهیزات وابستگی به هیچ کشوری ندارد و تجهیزاتی که می سازد با مقیاس اقتصادی است.

علی آبادی گفت: اکنون کشورمان هیچ گلوگاهی در  برق ندارد و توانایی های زیادی هم دارد.

وی از تلاش برای امضای یک قرارداد بزرگ نیروگاهی با کشور همسایه خبر داد و درعین حال نیروگاه رومیله عراق را بزرگترین نیروگاه ساخت ایران در طول تاریخ دانست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا