آب و برقاخبار

برنامه وزیر پیشنهادی نیرو بلندپروازانه است

مهدی طغیانی روز چهارشنبه در مخالفت با تصدی علی‌اکبر محرابیان بر وزارت نیرو گفت: نسبت به شخصیت آقای محرابیان که شخصیت محترم و متواضعی دارند مخالفتی ندارم.بحث من امروز همانطور که پیشوای ما امام صادق (ع) فرمودند هدیه‌ای است که تقدیم ایشان می‌شود، و من امروز عیوب برنامه ایشان را عرض می‌کنم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس،  مهمترین مشکل امروز کشور را موضوع آب و برق دانست و افزود: قطعی‌هایی که امسال داشتیم یاد و خاطره‌ای که در ذهن مردم فراموش شده بود، قطعی‌های دهه ۶۰ و جنگ تحمیلی، را دوباره زنده کرد.

طغیانی با بیان اینکه متاسفانه عملکرد غلط دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و برق امروز دامنگیر کشور شده است، تصریح کرد: همه ما امروز باید به مردم جواب بدهیم که چرا اینقدر قطعی برق داریم، این چه وضع مدیریت آب در کشور است که رودخانه دائمی خشکیده و دریاچه نابود شده است و در آذربایجان، خوزستان، اصفهان، کرمان و یزد و همه جای کشور ما مشکل آب داریم.

وی با بیان اینکه این وضعیت، نتیجه حکمرانی درخشان دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه آب است، گفت: کسانی که خودشان را صاحبنظر در حوزه آب و برق می‌دانستند این نتیجه و وضعیتی است که تقدیم مردم ما کردند. در مقابل این دغدغه که تولید را در سال حمایت از تولید و پشتیبانی از تولید زمین‌گیر کرده من و شما باید انتخاب حیاتی انجام دهیم.  

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه ۷۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته وزارت نیرو، ۵۱ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران، تولیدکننده برق و بخش غیردولتی، ناترازی درآمد هزینه های وزارت نیرو را عمدهترین چالشهای این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: این صنعت در مقابل ۴۲ هزار میلیارد تومان درآمد، ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که این جدا از بحث سرمایه‌گذاری است.

طغیانی عنوان کرد: عدم تعیین تکلیف وام‌های اخذ شده از صندوق توسعه ملی که در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو دیده نمی‌شود و سال ۱۴۰۲ تماما سررسید می‌شود،در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو پاسخی در مورد آن وجود ندارد.

وزیر پیشنهادی نیرو متخصص اقتصاد است

طغیانی ادامه داد: البته نکته دلگرمی کننده‌ای که وجود دارد اینکه برخلاف وزیران قبلی که یا در حوزه برق یا آب متخصص بودند و معمولاً بخش‌های دیگر مغفول می‌ماند ایشان متخصص اقتصاد است و شاه‌کلید مسئله ما هم مساله اقتصاد است ایشان در دوره ارشد و دکترا اقتصاد را دنبال کرده است.

وی با بیان اینکه برنامه وزیر پیشنهادی نیرو بلندپروازانه است، گفت: ۳۰ هزار مگاوات افزایش ظرفیت با کدام منابع، ۱۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر از کجا، ما قرار بوده در برق تجدیدپذیر به چهار هزارمگاوات تا آخر برنامه ششم توسعه یعنی آخر امسال برسیم هنوز به هزارمگاوات نرسیده‌ایم، چگونه می‌خواهید در چهار سال به ۱۰ هزارمگاوات برسیم.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: وزیر پیشنهادی نیرو برای انجام این کار ۵۵۰ هزار میلیارد تومان در چهار سال، به اضافه ۲۲.۵ میلیارد یورو منابع ارزی خواسته‌اند که اینها در بودجه نیست، در بودجه ۳۰- تا ۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی یک تا دو میلیارد یور است، این‌کار چگونه ممکن است؟

طغیانی اظهار کرد: آقای محرابیان بعدا تشریف نیاورند و بگویند پول نبود! اگر ایشان نمی‌توانند حکمرانی در مساله آب و برق را حل کنند همین امروز تکلیف من و شما را روشن کنند.

وی تصریح کرد: امیدواریم وزیر پیشنهادی نیرو درباره شناخت ناکافی خود که زیان خواهد رساند، چرا که چند ماه طول می‌کشد تا آشنا شوند و عدم شفافیت برنامه‌شان را که بیشتر به وعده شبیه است را امروز در وقت نیم ساعته برای ما حل کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا