آب و برقاخبار

جهانگیری: مراکز مهم مثل بیمارستان‌ها خاموشی نداشته‌اند و نخواهند داشت

اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در حاشیه بازدید از مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور خاطرنشان کرد: جلساتی در رابطه با خاموشی های اخیر برق در کشور با حضور وزیران کشور و نیرو برگزار و تصمیمات مهمی برای حل این مساله در این جلسات گرفته شد.

وی با بیان اینکه صنعت برق یکی از صنعت های مهم و پیشرو در ایران است، تصریح کرد: به فضل الهی در سنوات گذشته، سرمایه گذاری زیادی در حوزه برق کشور انجام شده و در حدود ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه های حرارتی و آبی کشور است که در دنیا ظرفیت بالایی است و رتبه چهاردهم جهان را در این حوزه داریم.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به این موضوع که میزانی از این ظرفیت که از نظرعملیاتی می توان استفاده کرد با احتساب نیروگاه های آبی حدود ۵۲ تا ۵۳ هزار مگاوات در مقطع فعلی است، یادآور شد: به دلیل شرایط خشکسالی، وضعیت سدها و پیش بینی آب شرب استان‌های مختلفی که از آب سدها استفاده می کنند، در مقطع فعلی یک نیروگاه آبی که حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده دارد حدود ۲ تا سه هزار مگاوات بیشتر متناسب با شرایط بهره برداری ندارد و یک محدودیت بسیار بالایی در استفاده از نیروگاه های آبی داریم.

جهانگیری به افزایش حرارت و دمای کره زمین و همچنین گرمای کشور ایران اشاره کرد و گفت: گرمای بالا همزمان با خشکسالی را امسال داشتیم و به همین دلیل میزان مصرف افزایش پیدا کرده و طبق آماری که وزارت نیرو در جلسه امروز اعلام کرد اکنون حدود ۶۴ هزار مگاوات مصرف برق داریم اما حدود ۵۳ هزار مگاوات ظرفیت تولید است و ۱۱ تا ۱۲ هزار مگاوات کسری در حوزه تولید برق داریم.

وی افزود: مصوبه ای را چندی قبل دولت ارائه کرد و در طول سنوات گذشته هم وزارت نیرو همواره این کار را انجام می داد و بر اساس آن با واحدهای مصرف خصوصا در بخش صنعت توافق می شد که مصرفشان از ساعات اوج مصرف به ساعات دیگری منتقل شود.

معاون اول رییس جمهوری با یادآوری این موضوع که ساعات ۹، ۱۰ صبح تا غروب ساعات اوج مصرف برق است، گفت: به دلیل مصرف بخش خانگی برای دستگاه های سرمایشی و فعالیت کامل واحدهای تولیدی و سیستم اداری و تجاری در این ساعات، بیشترین مصرف را در این ساعات شاهد هستیم. وزارت نیرو یکی از کارهایی که انجام می داد تقسیم این پیک مصرف بود که اینبار هم اینکار را انجام داد.

جهانگیری گفت: براساس مصوبه دولت که خردادماه صادر شد، وزارت نیرو به دستگاه ها این اجازه را داد که با تغییر ساعات شروع و پایان کار ادارات در استان های مختلف و تنظیم میزان دمای اتاق ها در ادارات به شکلی که کمتر از ۲۵ درجه نباشد، مصرف برق را در ساعات اوج مصرف مدیریت کنند. بر این اساس، اگر در ساعات تعطیلی ادارات، واحد سرمایشی یا واحد مصرف کننده برق روشن باشد مسئولیت متوجه رییس اداره است و رییسان ادارات موظف به رعایت این دستورالعمل هستند و در صورت رعایت نکردن با آنها برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به خاموشی های خانگی در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: مردم به شدت اذیت شدند و فشارهای زیادی را به خاطر خاموشی ها تحمل کردند و امروز آقای رییس جمهوری در نهایت تواضع و خلوص نیت از مردم عزیز به خاطر این خاموشی ها عذرخواهی کردند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به این موضوع که امروز تصمیمات مهمی در خصوص مدیریت مصرف برق در کشور گرفته شد، گفت: یکی از تصمیمات این است که وزیر نیرو در این دو سه هفته تا اوایل مردادماه از اختیارات کامل برخوردار خواهد بود و طبق اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی، اختیارات دولت به وزیر نیرو در حوزه برق داده خواهد شد که در جلسه فردای هیات دولت در این مورد تصمیم گیری می شود.

جهانگیری با بیان اینکه وزیر نیرو در این چند هفته در نقش فرماندهی مدیریت مصرف برق کشور قرار خواهد گرفت، افزود: در این بازه زمانی، دستور وزیر نیرو برای همه دستگاه های دیگر لازم الاجرا خواهد بود که امیدواریم ان‌شاالله این نقش را به خوبی ایفا کند. وزارت نیرو به همه اطمینان داده و می دهد که به مراکز ضروری و مهم مثل بیمارستان ها تا این لحظه نه خاموشی داده و نه خاموشی خواهد داد.

مراکز تولید رمزارز متوقف شوند

 معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، خصوصا در سال گذشته، دستگاه‌های ماینر تولید کننده رمزارز در کشور راه اندازی شدند. آنهایی که با مجوز راه اندازی شده‌اند، تعدادش محدود است. هم در مصوبه قبلی دولت آمده و هم در مصوبه امروز دولت آمد که تمامی این مراکز باید تولید رمزارز را متوقف کنند.

وی با بیان اینکه مراکز تولید رمزارز دارای مجوز در مقطع فعلی اجازه ندارند در هیچ ساعتی از شبانه روز فعال باشند، افزود: در صورت رعایت نکردن این دستورالعمل، وزارت نیرو مجوز آنها را لغو خواهد کرد و در مصوبه فردای هیات دولت هم بر این موضوع تاکید خواهد شد.

جهانگیری در خصوص فعالیت مراکز تولید رمزارز غیرمجاز هم گفت: شوراهای تامین استان برای شناسایی مراکز غیر مجاز فعال خواهند شد و وزارت نیرو نیز قادر است از طریق میزان مصرف برق واحدها، آنها را شناسایی کند. وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات نیز با روش های دیگری قادر به شناسایی این مراکز هستند. فعالیت مراکز تولید رمزارز غیرمجاز خلاف قانون است و باید جلوی آنها گرفته شود.

وی با اشاره به اختلاف نظر درباره میزان مصرف برق دستگاه های تولید رمز ارز خاطرنشان کرد: در سال جاری، میزان مصرف برق خیلی بالا رفته است. حتما گرما و بحث های دیگر در این افزایش مصرف موثر هستند ولی به نظر می آید که عامل دیگری نیز باعث این افزایش غیرطبیعی مصرف برق در کشور است و باید همین دستگاه های تولید رمزارز علت این موضوع باشند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه در خصوص توقف فعالیت تولیدکنندگان رمزارز با دستگاه قضایی هماهنگ شده، گفت: شورای عالی امنیت ملی هم موضوع توقف فعالیت آنها را تصویب کرده و دولت مجددا تصویب می کند و این اقدامات جرم است و باید دستگاه های تولید رمزارز جمع آوری و متوقف شوند.

جهانگیری خطاب به استانداران سراسر کشور تصریح کرد: استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان ها مکلف هستند هر کاری در این زمینه را با هماهنگی شخص وزیر نیرو انجام دهند. وقتی وزارت نیرو و وزیر نیرو تصمیم گرفته که در استانی محدودیتی اعمال شود این دستور تعیین کننده است و دستور دولت محسوب می شود و استانداران باید با وزیر نیرو همراهی کنند.

وی افزود: خواهش می کنم استانداران عزیز که همواره در حوادث و بحران‌ها نقش کلیدی و تعیین کننده داشته‌اند در این دو سه هفته هم با وزارت نیرو همکاری کنند تا سیاست‌های اعلامی دولت برای مدیریت بهینه برق اجرایی شود.

وی در ادامه گفت: مهمترین تصمیم امروز درباره محدودیت‌های برقی بود که  اگر داشتیم این محدودیت‌ها در بخش صنعت اعمال شود. واحدهای صنعتی در این چند هفته می توانند از فرصت استفاده کنند و به تعطیلات تابستانی خود که معمولا یک هفته تا یک ماه است بروند.
جهانگیری یادآور شد: وزارت نیرو و وزیر نیرو اجازه دارد از امشب به واحدهایی که اعلام می کند در حد ده درصد از میزان مصرف نکنند کسی از دستور وزارت نیرو در واحدها تمرد کند حتما وزارت نیرو به دلیل شرایطی که وجود دارد و حفاظت از برق کشور است با آنها برخورد خواهد شد.  
وی اضافه کرد: وقتی خاموشی و محدودیت پیش می آید با اراده جای مشخصی خاموشی اعمال نشود ممکن است به کل شبکه برق کشور لطمه جدی زده شود و این به هیچ وجه به مصلحت کشور نیست و تا الان با کاری که کارشناسان و مهندسین صنعت برق کشور انجام داده‌اند شبکه برق کشور دچار حادثه جدی که در برخی کشورهای دیگر اتفاق افتاده است نداشته ایم و امیدواریم که در سالهای بعد هم نداشته باشیم. بنابراین باید دستگاه ها همراهی کنند.  
 معاون اول رییس جمهوری گفت: وزارت صمت با وزارت نیرو در زمینه محدودیت‌های برقی در صنعت توافق کردند و وزارت صمت باز هم همراهی خواهد کرد. از امشب با محدودیت‌هایی که در بخش صنعت اعمال می شود دوستان همراهی کنند که بتوانیم شبکه برق را مدیریت کنیم.
جهانگیری افزود: امیدواریم با تصمیماتی که گرفته شده در بخش خانگی حداقل خاموشی داده شود یا اگر بشود اصلا خاموشی داده نشود. اگر قرار شد خاموشی داده شود همانطور که رییس جمهور گفت در شبانه روز در یک ساعت محدودی آن هم حداقل از ۴۸ ساعت قبل اعلام شود که خانوار بداند در چه ساعتی خاموشی خواهد داشت. لذا با تصمیماتی که اندیشیده شده و وزارت نیرو دنبال می کند حتما مشکل قطعی برق حل خواهد شد و در این چند هفته ما با حداقل آسیب پشت سر خواهیم گذاشت.  
وی ادامه داد: سعی می کنیم که مرتب روزانه با وزیر نیرو جلسه داشته باشیم. همه دولت در این داستان در صحنه است. تلاش دولت بر این خواهد بود که مردم که هم در شرایط تحریم هستند و هم فشارهای متعدد و هم شرایط کرونا را تحمل می کنند بتوانیم در زمینه برق طوری عمل کنیم که از این محل به زندگی مردم در خانواده آسیبی وارد نشود.
معاون اول رییس جمهوری گفت: کار مهم این است که مسوولین وزارت نیرو و شخص وزیر با مردم صحبت کند و توضیح دهند و مردم از زبان مسوولین وزارت نیرو بشنوند که چه اتفاقی افتاده است و چه مشکلاتی وجود دارد. ما تجربه کرده ایم که هر وقت با مردم صادقانه صحبت کردیم و مسایل را با مردم در میان گذاشتیم آنها هم کمک کردند و از مشکلات به خوبی عبور کردیم.  
جهانگیری گفت: امیدواریم از امشب وزیر و همکارانشان با هماهنگی که با صدا و سیما خواهند کرد در برنامه های مختلف حضور خواهند داشت و با مردم مسایل را توضیح می دهند و از مردم برای عبور از این شرایط کمک می گیرند.
وی در پاسخ سوالی درباره این که با وجود این که ما در تابستان گفته شده بود که در زمینه برق مشکل خواهیم داشت چرا زودتر از این دست جلسات برگزار نمی شود که مردم در جریان مشکلات قرار بگیرند گفت: جلسات برگزار می شد. بخشی از آن این بود که در بخش اطلاع رسانی ضعف داشتیم. ما در ارتباط با جامعه و نخبگان و هم با شهروندان ضعف داشتیم و نتوانستیم درست اطلاع رسانی کنیم. احساس نیاز شد که باید به صورت جدی این بحث آشکار با مردم در میان گذاشته شود. دیگران باید به کمک وزارت نیرو بیایند. همه باید وزارت نیرو را کمک کنند.  
معاون اول رییس جمهور افزود: بر همین اساس قرار شد که بنده جلسه بگذارم و خود رییس جمهور هم امروز جلسه مفصلی در این زمینه داشتند. فردا حتما در دولت مفصل این موضوع پیگیری می شود.  
وی ادامه داد: البته ما فکر نمی کردیم که این قدر مصرف بالا برود. یکی از جاهایی که مصرف را خیلی بالا برده است دستگاههای سرمایشی است. من از مردم می خواهم که در مصرف برق صرفه جویی کنند اگر همین الان یکی از دستگاه های سرمایشی خود را کم کنند و خاموش کنند همین یک دستگاه اگر خاموش شود و یا لامپ های اضافه خاموش شود خیلی از دغدغه هایی که الان وجود دارد با همین همکاری برطرف خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا