اخبارمصاحبه‌

نبکا گامی در جهت کاهش استفاده از سوخت های فسیلی

به گزارش پایگاه خبری آب و انرژی، امروزه سوخت های فسیلی آسیب های بسیاری از جمله آلودگی هوا، انواع بیماری های پوستی و ریوی، آلودگی محیط زیست و… برجای می گذارد . راهکارهای بسیاری برای رفع این آسیب ها وجود دارد یکی از این راه ها استفاده از انرژی های تجدید پذیر است و پویا سالاری شریف، مدیرعامل شرکت نبکا یکی راهکارهای کاهش آسیب سوخت های فسیلی یعنی خودروهای برقی را برایمان توضیح داده اند.

هدف از تاسیس این شرکت چیست؟

مدیر عامل نبکا گفت: شرکت نوین ماهان( نبکا) یک شرکت تولید خودروهای برقی است که در سال 1400 با سرمایه گذاری مشترک شرکت های مپنا و کرمان موتور به منظور ساخت و واردات خودروهای برقی  تاسیس شد. هدف این شرکت شناخته شدن و لیدر شدن در حوزه  خودروهای برقی است.

کرمان موتور بزرگترین گروه خودروسازی خصوصی در کشور و مپنا نیز بزرگترین شرکت در حوزه صنایع برق و الکترونیک است این دو مجموعه 3 سال قبل در کنار هم قرار گرفتند تا بر خودروهای برقی مطالعه کنند و به این نتیجه رسیدند که هم افزایی موجود میان این دو شرکت موجب یک اتفاق جدید در صنعت خودروسازی خواهد شد.

دراین پروژه مپنا زیرساخت های شارژ خودروهای برقی و کرمان موتور نیز در حوزه مکانیک خودرو و خدمات پس از فروش را بر عهده دارد.

بودن با توجه به قیمت های ارائه شده توسط نبکا منظور از مقرون به صرفه بودن چیست؟

سالاری شریف ادامه داد: منظور از مقرون به صرفه بودن ارزان بودن نیست بلکه قیمت این خودروها در مقابل بازار جهانی مقرون به صرفه تر است.

برای ساخت خودروهای برقی دو انتخاب وجود داشت 1 ساخت خودروهای اقتصادی و ارزان و اکونومیک پلاس 2 ساخت خودروهای پریمیوم

مورد اول در با توجه به تحریم ها امکان پذیر نبود بنابراین سراغ ساخت خودروهای اکونومیک پلاس رفتیم زیرا خودروهای برقی اولویت دوم خانواده ها است و خانواده هایی با حاشیه درآمد بالا به خرید خودروهای برقی فکر می کنند بنابراین ترجیح بر ساخت خودرویی فول آپشن است.

این محصول در بازار جهانی بالای 50 هزار دلار به فروش می رسد اما در ایران سعی بر این است که این محصول زیر 40 هزار دلار قیمت گذاری شود .

عمده نگرانی در این زمینه زیرساخت شارژ است و در دنیا به اضطراب خودروی برقی معروف است. ایران نیز در حوزه شارژ سریع مشکل دارد و با شارژهایی که معمولا شب تا صبح خودروها را شارژ می کنند می توان کمبود شارژهایی با شارژ سریع را کم کرد.

در چین، اروپا و کانادا نیزعمده شارژها به همین صورت کند است و از شارژرهای ای سی استفاده می شود و در فرایند 6 ساعته ماشین شارژ می شود. در ایران نیز می شود از همین نوع شارژر استفاده کرد زیرا به زیر ساخت زیادی نیاز ندارد این نوع شارژر قیمت مناسبی نیز در ایران دارد.

زیر ساخت شارژ سریع معمولا برای شبکه حمل و نقل عمومی استفاده می شود زیرا مسیر بیشتری را طی می کند.

قطعه ای در ایران برای استفاده در این مسیر وجود ندارد و صرفا از طریق مونتاژ کردن پیش می رویم اما از لحاظ نرم افزاری پیشرفت های زیادی کرده ایم و تا تیراژ زیادی در این زمینه نداشته باشیم نمی توانیم به سمت داخلی سازی پیش برویم.

دولت باید چه حرکتی انجام دهد تا تولید خودروی برقی بالا برود؟

او بیان کرد: امروزه در کشور کمبود بنزین وجود دارد و قیمتی که بنزین تولید می شود در مقابل قیمتی که به فروش می رسد زیاد است و در برخی موارد نیز ناچار به واردات بنزین می شود و دولت به دنبال کنترل مصرف بنزین است و در شهرهای بزرگ برای احداث جایگاه سوخت نیاز به زیرساخت هایی از جمله زمین می باشد و این نیازمند صرف هزینه بالایی است.

اما استفاده از شارژر های برقی نیاز به زیر ساخت زیادی نداردو فروش خودروهای برقی باعث کاهش آلایندگی شهری و مصرف بنزین می شود.

منتقدان خودروهای برقی اعتقاد دارند خودروهای برقی نیز از سوخت های فسیلی استفاده می کنند اما اگر از پنل های خورشیدی که امروزه در ایران نیز رایج شده است استفاده شود دیگر آسیبی به طبیعت نزده و آلایندگی آن به صفر می رسد حتی اگر منبع خودروهای برقی سوخت فسیلی باشد نیز آلودگی آن خارج از شهر است و قابلیت کنترل دارد.

شهرداری و در کل دولت باید از این طرح ها با روش هایی مانند ایستگاه مجانی شارژ، ورود به طرح ترافیک، عدم طرح زوج و فرد، جای پارک مشخص و…حمایت کنند تا تولید خودروهای برقی بیشتر شود.

چشم انداز شما برای آینده این صنعت چیست؟

سالاری شریف گفت: خودروهای برقی یک ترند جهانی است و با وجود این مسئله که شرکت های زیادی در این مسئله ورود کرده اند تا 2 سال آینده استفاده و تولید این خودروها بیشتر خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا