آب و برقاخبار

رشد ۹.۵ درصدی تولید برق توسط نیروگاه‌های مقایس کوچک

پایگاه خبری شرکت مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) «احسان ذبیح زاده» افزود: با ادامه روند توسعه و احداث این نیروگاه‌ها، پیش‌بینی می‌شود نسبت تولید به ظرفیت فعال این نیروگاه‌ها در تابستان جاری به ۶۵ درصد افزایش یابد. 

وی ادامه داد:در سال گذشته تولید نیروگاه‌های مقیاس کوچک، بیش از ۲ درصد برق کشور را تامین و کمک خوبی به گذر از پیک تابستان و شرایط دشوار زمستان در سال ۹۹ داشت.

مجری نیروگاه‌های تولید پراکنده توانیر گفت: برای نخستین بار در تاریخ صنعت برق، رکورد تولید نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک حرارتی به بیش از یک هزار مگاوات رسید.

ذبیح زاده در باره مزیت این نیروگاه‌ها افزود: این نیروگاه‌ها با دارا بودن راندمان بالاتر از میانگین راندمان نیروگاه‌های حرارتی شبکه و نزدیک بودن به محل مصرف علاوه برتامین برق، مزایایی از جمله کاهش تلفات و بهبود کیفیت توان را دارند. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های جدید در دست احداث در سال جاری، پیش‌بینی شده که سهم انرژی تولیدی نیروگاه های مولد مقیاس کوچک به ۲.۵ درصد از کل تولید نیروگاهی کشور برسد.

مولد مقیاس کوچک مجموعه‌ای از دستگاه‌ها یا تأسیسات تولید برق است که اتصال آنها به شبکه توزیع (کمتر از ۷ مگاوات) یا فیدر اختصاصی در پست فوق توزیع (بالای ۷ مگاوات) از نظر فنی امکان پذیر بوده و ظرفیت عملی آن در محل اتصال به شبکه از ۲۵ مگاوات بیشتر نباشد.

چهاردهم اسفندماه پارسال مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: منابع حاصل از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی برای کاهش یارانه انرژی صنایع بزرگ به توسعه نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک، در شهرک های صنعتی اختصاص خواهد یافت.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا