میزان مصرف آب در شهر تهران اینگونه است که حدود ۵۰ یا ۶۰ درصد مشترکان کمتر از نرمال یا حدود نرمال مصرف آب دارند که عددی حدود ۱۴ تا ۱۵ مترمکعب می شود. حدود ۳۰ درصد مشترکان کمی بیش از الگو مصرف دارند و ۲۰ درصد مشترکان جز مشترکان پرمصرف هستند و حدود پنج درصد نیز فوق العاده مصرف بالایی دارند.
در این بین ابهاماتی برای مشترکان در خصوص قبض آب وجود دارد که در اینجا به ۲۲ سوال پر تکرار پاسخ داده ایم. یکی از پرسش هایی که معمولا مطرح می شود این است که الگوی مصرف آب برای اشتراکهای خانگی به ازای هر واحد چقدر است؟ برای این موضوع ۱۴ متر مکعب معادل ۱۴ هزار لیتر در ماه ثبت شده است.
نکته ای که مشترکان می بایست به آن توجه داشته باشند این است که برای تسهیل در قرائت کنتور روی دریچه اتاقچه کنتور نباید پوشانده شود. همچنین به منظور جلوگیری از خسارتهای احتمالی، محفظه شیر انشعاب را همواره مرئی نگاه دارید.
سوال پر تکرار دیگری که مطرح می شود این است که آیا میتوانیم پلاکی در ملک ما از طرف شرکت آب و فاضلاب نصب شده است را برداریم؟ در پاسخ باید گفت با توجه به اینکه از پلاک نصب شده به منظور شناسایی هر چه بهتر ملک و کنتور استفاده می شود، باید از آن مراقبت کرد.
در خصوص سوالاتی که در مورد دوره صدور قبض آب مطرح می شود نیز باید گفت که قبض آب بها تقریبا هر دو ماه یکبار صادر می شود. چنانچه بیش از ۱۵ روز در وصول آن تاخیر افتاد، مراتب را کتباً به آب و فاضلاب منطقه اعلام شود. حال اگر نسبت به میانگین ماههای پیش، تغییر زیادی در قبض آببها رخ دهد، چه اقدامی باید انجا داد؟ در صورتی که مصرف آب شما در قبض کمتر یا بیشتر از میانگین دوره قبل درج شده باشد، رقم فعلی کنتور خود را به شرکت آب و فاضلاب منطقه خود (اعلامشده روی قبض آب) اطلاع دهید.
اما چرا باید بدهی معوقه را پرداخت کنیم؟ هنگام خرید و یا اجاره املاکی که دارای انشعاب آب هستند حتما به آب و فاضلاب منطقه خود مراجعه و برگ تسویه حساب دریافت کنید تا مشمول پرداخت بدهیهای معوقه نشوید. اگر آببهای شما نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. برای اطمینان از عدم شکستگی تاسیسات داخلی و اتلاف آب، لولهکشی تاسیسات داخلی ساختمان خود را آزمایش کنید.
اگر در مورد ساخت بنا یا تغییر کاربری ساختمان، سوال دارید باید بدانید که قبل از هر گونه ساخت و ساز یا تغییر در نوع مصرف آب، لازم است صاحب ملک به آب و فاضلاب منطقه خود مراجعه کند.
وقتی به نظر میرسد کنتور خراب است، باید چه کرد؟ هنگام خرابی کنتور بلافاصله مورد را به آب و فاضلاب منطقه خود اطلاع دهید. مسئولیت تاسیسات داخل منزل به عهده شرکت آب و فاضلاب نیست و مسئولیت حفظ و نگهداری تاسیسات داخلی آب ملک صرفاً به عهده مشترک است.
اگر عازم مسافرت هستید انشعاب آب خود را به طور موقت از شیر فلکه قطع کنید. در صورت شکستگی شبکه آب تهران، بلافاصله به شماره تلفن ۱۲۲ اطلاع دهید.
در پاسخ به سوالی که گفته می شود آیا میتوانیم از انشعاب آب خود به همسایگان بدهیم؟ باید گفت که پاسخ خیر است و امکان نقل و انتقال آب از ملکی به ملک دیگر وجود ندارد.
مشترکان توجه داشته باشند که شخصا منیتوان کنتور خود را تعمیر کرد و هر گونه دستکاری در کنتور و اتصالات مر بوط به آن ممنوع است. همچنین لازم است مشترکان به این موضوع توجه داشته باشند که ماموران آب و فاضلاب برای دریافت وجه نقد به مشترکان مراجعه نمیکنند. بنابراین در صورت مشاهده چنین مواردی بلافاصله به نیروی انتظامی اطلاع دهید. تمامی ماموران قرائت کنتور و توزیع قبض آببها دارای لباس فرم و کارت شناسایی هستند. بنابراین از ورود افرادی که بدون لباس فرم و کارت شناسایی معتبر هستند به داخل ساختمان جلوگیری کنید.
در صورت عدم حضور مشترک هنگام قرائت کنتور، کارت مخصوص به جای گذاشته میشود. لطفاً پس از مشاهده آن آخرین رقم کنتور آب خود را قرائت کنید و با شماره تلفن درجشده در کارت با امور مشترکین منطقه خود تماس بگیرید تا قبض آب شتراک شما صادر شود.
در پاسخ به این سوال نیز که آیا هنگام خرید یا اجاره، برگ تسویه حساب از شرکت آب و فاضلاب لازم است؟ باید گفت که هنگام خرید یا اجاره املاکی که دارای انشعاب آب هستند، حتما باید به آبفای منطقه خود مراجعه کنید و برگ تسویه حساب را دریافت کنید تا مشمول پرداخت بدهی معوقه نشوید.
در پایان باید گفت مشترکان تهرانی می توانند شکایت خود را با شماره تلفن ۱۲۲ (واحد ارتباطات مردمی آبفای استان تهران) در تمامی ساعات شبانهروز در میان بگذارند.