مقالات

جایگزینی تجدیدپذیرها به جای گاز؛ انرژی های تجدیدپذیر ۲ برابر ذغال سنگ برق تولید می کنند

به گزارش آب و  انرژی، به دلیل افزایش تقاضای برق بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا برق در سال 2024 به 4096 میلیارد کیلووات ساعت و در سال 2025 به 4125 میلیارد کیلووات ساعت افزایش خواهد یافت.  همچنین تقاضا بصورت تخمینی تا سال 2023 حدود 4000 میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، در سال ۲۰۲۴ انتظار می‌رود که بخش خانگی سهم بیشتری از فروش برق را دریافت کند. به طور دقیق‌تر، درصد ۳۶.۶ از کل فروش به بخش خانگی تعلق خواهد گرفت. برای مثال، این بخش شامل خانه‌ها و محله های مسکونی است که از برق برای روشنایی، گرمایش و سایر نیازهای روزانه استفاده می‌کنند. همچنین، بخش تجاری با درصد ۳۱.۷ از کل فروش نیز نقش مهمی خواهد داشت. بخش صنعتی با ۲۵.۳ درصد از کل فروش برق، بزرگ‌ترین مشتریان ان خواهد بود.

کاهش سهم گاز از تولید برق

در سال ۲۰۲۴، سهم گاز طبیعی از تولید برق حدود ۴۲ درصد خواهد بود که نشان از افزایش استفاده از این منبع پاک و کم آلوده به محیط زیست دارد. اما در سال ۲۰۲۵، این سهم به ۴۱ درصد کاهش می‌یابد که ممکن است به دلیل روند کاهش استفاده یا افزایش استفاده از منابع دیگر متاثر از عوامل متعدد باشد.

همچنین سهم ذغال سنگ از تولید برق از ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۴ و سرانجام به ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش می‌یابد که نشان از کاهش تدریجی استفاده از این منبع آلوده به محیط زیست می‌دهد.

در مجموع، این تغییرات نشان از تمایل به استفاده بیشتر از منابع تمیز و کاهش انعکاس مخرب بر محیط زیست در تولید برق دارد.

در مقابل اما تولید برق تجدیدپذیرها در سال های آینده به شدت افزایش خواهد یافت. گفته می شود که سهم انرژی های تجدیدپذیر از تولید برق ۲۱ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. پیش بینی می شود که در سال ۲۰۳۰ به ۴۰ درصد برسد. در حالی که سهم انرژی هسته ای ۱۹ درصد در سال های ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ خواهد بود. این اعداد نشان می دهد که رشد تولید برق تجدیدپذیر خیره کننده است. گویا مردم و صنعت دیگر باور کرده اند که منبع انرژی روی زمین است و تاکنون بدون دلیل هزینه زیادی به کارتل های نفتی داده اند.

سه ماموریت مهم انرژی های تجدیدپذیر

انرژی های تجدیدپذیر سه ماموریت مهم دارند. ابتدا اینکه آنها باید نیازهای افزایشی برق های جدید را تامین کنند(هم اکنون حدود ۸۵ درصد است).

از طرفی تجدیدپذیرها همزمان با سرعت مناسبی در حال حذف ذغال سنگ هستند. در حال حاضر انرژی های تجدیدپذیر حدود ۲ برابر ذغال سنگ برق تولید می کنند. در مرحله سوم تجدید پذیرها با سرعتی آرام تری جایگزین گاز می شوند. برآورد می شود که در ۲۰۳۰ انرژی های تجدیدپذیر از گاز هم سبقت می گیرد.

پس منطقی است که برنامه ریزان کشورمان یک برنامه چند مرحله ای تهیه کنند که طی چهار برنامه پنچ ساله مانند همه دنیا بیش از ۸۰ درصد تامین انرژی کشور از انرژی های تجدیدپذیر صورت گیرد. در حال حاضر ترکیب برق کشورمان، زیر یک درصد هسته ای، زیر یک درصد تجدیدپذیر خورشیدی و بادی، سه درصد آبی (در بعضی فصل ها) است. همچنین در مقابل حدود ۹۵ درصد تولید برق کشور از محل سوخت های فسیلی است که از این مقدار ۷۰ درصد آن مربوط به گاز است. کارشناسان انرژی معتقدند که این بخش از انرژی کشورمان نیاز به تغییر ساختار فوری و جدی مدیریتی با نیروی متخصص و دانش روز دارد.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، بادی، هیدروپاور و سایر منابع تجدیدپذیر در تولید برق، علاوه بر حفاظت از محیط‌زیست، می‌تواند به ایجاد اشتغال، افزایش پایداری انرژی و توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

 

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا