آب و برقاخبار

پیشرفت ۹۵ درصدی طرح آبرسانی به تهران از سد تنظیمی امیرکبیر

به نقل از پایگاه خبری آب و انرژی ، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: طرح آبرسانی به تهران از سد تنظیمی امیرکبیر از پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی برخوردار شده است.

از شرکت آب منطقه ای تهران، بهزاد پارسا خاطرنشان کرد: طرح آبرسانی به شهر تهران از سد تنظیمی امیرکبیر شامل تونل انتقال به طول ۳۰ کیلومتر و فاز اول تصفیه‌خانه ششم تهران به ظرفیت ۷.۵ مترمکعب در ثانیه و تأسیسات وابسته است که با هدف جایگزینی سیستم‌های موجود انتقال و تصفیه آب شرب شهر تهران، فراهم کردن امکان بررسی، بازسازی و اصلاح سیستم‌های موجود انتقال و تصفیه آب شرب پایتخت در حال تکمیل است.

وی در خصوص اجزای طرح ادامه داد: سیستم آبگیری تونل، تونل انتقال آب کرج – تهران، فاز اول تصفیه خانه ششم تهران و سیستم انتقال آب سرریز تصفیه خانه ششم تهران شامل این اجزا می باشد.

پارسا امکان انتقال کامل حقابه تهران از منابع غربی، فراهم کردن امکان بررسی، بازسازی و اصلاح سیستم های موجود انتقال و تصفیه آب در تهران، آبرسانی به مناطق با ارتفاع بالاتر از رقوم تحت پوشش تصفیه خانه های موجود غرب را از جمله اهداف این طرح دانست و افزود: کاهش هزینه‌های پمپاژ و صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه های بهره برداری و نگهداری سیستم های موجود توزیع آب، آبرسانی به مناطق گسترش یافته شهری، افزایش ظرفیت تصفیه آب در شهر تهران، حفاظت کیفی آب شرب تخصیص یافته از نقطه نظر آلودگی های موجود در حاشیه رودخانه، افزایش کیفیت آب شرب شهروندان و ارتقای ایمنی سیستم انتقال آب شرب تهران نیز از دیگر اهداف طرح است.

وی در خصوص ویژگی های خاص تصفیه خانه ششم تهران گفت: انتقال آب از تصفیه خانه بصورت کاملاً ثقلی به شبکه توزیع، انتقال آب بصورت تونل از مبدا تا تصفیه خانه و جلوگیری از هرگونه آلودگی در طول مسیر انتقال، طراحی تصفیه خانه جهت بهره برداری کامل بصورت اتوماتیک و هوشمند از جمله ویژگی های خاص تصفیه خانه ششم تهران است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران ادامه داد: درصد پیشرفت فاز اول تصفیه خانه ششم تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر ۷۲.۷۳ و درصد پیشرفت کل طرح، معادل ۹۵.۱۳ است.

پارسا در خصوص اعتبار این طرح افزود: برای تکمیل تصفیه خانه ششم تهران به اعتباری بالغ بر ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال نیازاست که ۶۰۰۰ میلیارد ریال در مصوبه سفر استانی ریاست جمهوری جهت طرح آبرسانی به تهران از سد تنظیمی کرج، پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تسهیل در پرداخت ها به پیمانکاران و جلوگیری از وقفه در روند طرح، تخصیص کامل اعتبارات مورد درخواست است.

دکمه بازگشت به بالا