اخباراقتصادی

صادرات ایران به عراق امسال به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

به نقل از پایگاه خبری آب و انرژی ، به گفته عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق، صادرات ایران به عراق با احتساب صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی، تا پایان سال به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی اظهار داشت: در ۱۰ ماه از سال جاری ‌به طور متوسط در هر ماه ۷۷۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشته‌ایم و این در حالی است که در سال های گذشته در بهترین شرایط صادرات ما به عراق در هر ماه ۷۵۰ میلیون دلار بوده است.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: براین اساس پیش‌بینی می شود صادرات ما تا پایان سال با احتساب صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی به ۱۰ میلیارد دلار برسد.
حسینی بیان داشت: در واقع در صادرات ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری به عراق میزان صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی محاسبه نشده است‌.
وی بیان داشت: در سال ۲۰۲۳ امارات با ۲۲.۵ میلیارد دلار رتبه اول صادرات به عراق را داشته است بعد از آن ترکیه با ۱۴.۵ میلیارد دلار رتبه دوم در صادرات به عراق را داشته و چین نیز با ۱۴ میلیارد دلار رتبه سوم صادرات به عراق را به خود اختصاص داده است.
حسینی بیان داشت: براساس آمار گمرک عراق ایران با حدود ۷.۵ میلیارد دلار صادرات به عراق در سال ۲۰۲۳ رتبه چهارم صادرات به این کشور  را داشته است.‌
وی بیان داشت: البته صادرات ایران به عراق در این سال بیش از رقم ۷.۵ میلیارد دلار بوده اما این آمار توسط گمرک عراق اعلام شده است.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: امارات کشور تولید کننده نیست، در حال حاضر بسیاری از صادرکنندگان کالاهای هندی و چینی به علت اینکه خریدار عراقی معطل نشود در امارات انبارهایی را اجاره کرده‌اند و کالاهای تولیدی خود را در این انبارها قرار داده اند و از آنجا به بازار عراق ارسال می کنند.
وی افزود: بنابراین به دلیل اینکه مبدا ارسالی امارات است،‌ صادرات این کالاها که عمدتا چینی هستند به نام امارات ثبت می‌شود.
دکمه بازگشت به بالا