اخبارنفت و گاز

توقف نفتکش‌های فعال در تجارت نفت روسیه

به نقل از پایگاه خبری آب و انرژی ، بخشی از ناوگان عظیم نفتکش‌هایی که روسیه برای تحویل نفت خود استفاده می‌کند، زیر وزن تحریم‌های آمریکا، در حال متوقف شدن هستند.

به گزارش ایسنا، بر اساس ردیابی کشتی به کشتی که توسط بلومبرگ انجام شده، حدود نیمی از ۵۰ نفتکشی که از ۱۰ اکتبر هدف تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌اند، از زمان اضافه شدن به لیست تحریم‌ها، نتوانسته‌اند محموله‌ها را بارگیری کنند. نفتکش «ان اس لیدر» که جدیدترین کشتی تحریم شده است، پنج شنبه گذشته که نام صاحبش از سوی آمریکا اعلام شد، به سرعت از سواحل پرتغال برگشت و به سمت یک بندر روسی در دریای بالتیک حرکت کرد.

گروه هفت در دسامبر سال ۲۰۲۲، مکانیزم سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه برای نفت روسیه که از طریق دریا صادر می‌شود را اعمال کرد تا ضمن حفظ عرضه نفت مسکو به بازار جهانی، درآمدهای نفتی این کشور را محدود کنند. این سیستم در سال میلادی گذشته، هدف انتقادهای شدیدی قرار گرفت زیرا مسکو راه‌هایی را برای دور زدن آن پیدا کرد و بعضی از شرکت‌های غربی، به حمل نفت روسیه که بالاتر از سقف قیمت تعیین شده، فروخته شده بود، ادامه دادند.

اما آمریکا با تشدید تحریم‌ها و تحقیقات درباره موارد نقض احتمالی سقف قیمت، واکنش نشان داد و این اقدام، باعث شد بسیاری از مالکان کشتی‌های یونانی که در حمل محموله‌های نفت روسیه مشارکت داشتند، از این تجارت کنار بکشند.

نتیجه این وضع، افزایش هزینه حمل محموله‌های نفت روسیه بود که با تخفیف بالایی نسبت به شاخص‌های بین‌المللی فروخته می‌شدند. با این حال، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اظهار کرد: نفت این کشور ارزان‌تر می‌شود.

این تصور همچنان چند تکه است زیرا وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌ها را به صورت گروهی وضع کرد. یعنی بعضی از این کشتی‌ها احتمالا هنوز به مرحله بارگیری محموله نرسیده بودند.

از ۵۰ نفتکش تحریم شده از اوایل اکتبر، ۱۸ نفتکش محموله را جمع آوری کرده‌اند. از این تعداد، ۹ کشتی شاتل بودند و به نظر رسید که ۹ کشتی، محموله‌ها را از زمانی که به لیست اضافه شده بودند، به طور عادی جمع آوری می‌کنند. یک کشتی هنوز محموله‌ای را حمل می‌کند که قبل از تحریم بارگیری کرده است.

از این تعداد، ۳۱ کشتی باقی می‌ماند که ۷ کشتی حتی قبل از تحریم‌ها، غیرفعال بودند و ۳ کشتی ممکن است به زودی بارگیری کنند و ۲۱ کشتی دیگر از آن زمان، محموله‌ای بارگیری نکرده‌اند.

میانگین قیمت نفت اورال روسیه در نقطه صادرات، با تخفیف‌های رو به افزایش نسبت به  نفت برنت که شاخص قیمت بین‌المللی است، معامله می‌شود.

اریک فان نوستراند، دستیار موقت وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور سیاست اقتصادی می‌گوید: آژانس‌های مستقل، تحلیلگران بازار و خود روس‌ها به این واقعیت اشاره می‌کنند که سقف قیمت، به هر دو هدف ما شامل محروم کردن روسیه از سود انرژی که برای جنگ غیرقانونی خود نیاز دارد و همزمان، حمایت از ثبات بازارهای انرژی، دست پیدا کرده است.

با این حال، ماهیت محرمانگی تجارت روسیه، به معنای آن است که نمی توان مطمئن بود مسکو چقدر آسیب دیده است.

نفت اورال پس از ورود به هند، تخفیف کمتری نسبت به نفت برنت پیدا می‌کند. همچنین شکاف بزرگی بین قیمت‌های صادرات و واردات وجود دارد و مشخص نیست چه کسی از این اختلاف قیمت، سود می‌برد.

اما به یقین، نفتکش‌های مرتبط با تجارت نفت روسیه، آسیب دیده اند. طی دو ماه گذشته، مجموعا ۱۴ نفتکش حامل نفت سوکول روسیه به هند، یا تغییر مسیر داده اند یا در آب‌های شرق سنگاپور، مستقر شده‌اند. تقریبا نیمی از این کشتی‌ها قبل از رسیدن به مقصد، تغییر مسیر دادند. سه نفتکش حامل نفت سوکول، در میان ۵۰ نفتکشی هستند که تحریم شده اند.

هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند در اوایل ماه میلادی جاری گفت: سقف قیمت اعمال شده توسط کشورهای غربی و تحریم‌ها علیه برخی شرکت‌های کشتیرانی روسیه، منجر به بروز مسائلی در تحویل نفت در بنادر هند شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، همه کشتی‌هایی که تاکنون تحریم شده‌اند، به دلیل نقض سقف قیمت در فهرست قرار گرفته‌اند. با این حال، یک سوال بزرگتر درباره کشتی‌هایی وجود دارد که به طور کلی، استفاده از خدمات غربی را متوقف کرده اند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا