اخبارمحیط زیست

بازار جهانی کربن ۹۴۹ میلیارد دلاری شد

به نقل از پایگاه خبری آب و انرژی ، ارزش بازارهای جهانی فروش مجوزهای انتشار دی اکسید کربن در سال ۲۰۲۳، به رکورد ۸۸۱ میلیارد یورو (۹۸۴.۷۵ میلیارد دلار) رسید که افزایش ۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن داشت.

به گزارش ایسنا، بسیاری از کشورها و مناطق جهان، سیستم‌های تجارت آلایندگی راه‌اندازی کرده‌اند تا قیمتی را روی انتشار دی اکسید کربن، تعیین کرده و شرکت‌ها را تشویق کنند، در فناری کم کربن سرمایه‌گذاری کرده و به رسیدن به اهداف اقلیمی، کمک کنند.

شرکت مالی LSEG در گزارش «مرور سال بازار کربن ۲۰۲۳» اعلام کرد حدود ۱۲.۵ میلیارد تن مجوز انتشار کربن در بازارهای تجارت کربن جهان در سال میلادی گذشته مبادله شد که مشابه سال ۲۰۲۲ بود، اما قیمت‌های بالا در چندین بازار مانند اروپا و آمریکای شمالی، ارزش کلی این بازارها را بالا برد.

بازار سیستم تجارت کربن اتحادیه اروپا که ارزشمندترین بازار کربن جهان است، در سال میلادی گذشته، حدود ۷۷۰ میلیارد یورو ارزش داشت که ۲ درصد بالاتر از سال قبل و معادل ۸۷ درصد از کل بازارهای جهانی بود.

قیمت مجوز کربن در بازار اروپایی، به رکورد بیش از ۱۰۰ یورو در فوریه سال ۲۰۲۳ رسید اما تا پایان سال میلادی گذشته در بحبوحه تقاضای ضعیف از سوی خریداران صنعتی و بخش برق، کاهش پیدا کرد. این روند کاهشی در سال ۲۰۲۴ ادامه یافت و قرارداد مبنا، به زیر ۶۰ یورو در هر تن رسید.

در گزارش شرکت مالی LSEG آمده است: رشد اقتصادی احتمالا در آینده نزدیک در سراسر اروپا، آهسته خواهد بود و انتظار می‌رود به نابودی بیشتر تقاضا برای بسیاری از بخش‌های صنعتی منجر شود که تحت پوشش بازار تجارت کربن اتحادیه اروپا قرار دارند.

ارزش بازار تجارت کربن انگلیس، ۲۲ درصد کاهش یافت و به ۳۶.۴ میلیارد یورو رسید و قیمت‌ها در آن به حدود ۶۵ یورو در هر تن رسید که حدود ۳۴ درصد کمتر از میانگین سال ۲۰۲۲ بود.

قیمت‌ها در آمریکای شمالی در بازارهای اصلی، به رکورد بالایی رسید و در سیستم «ابتکار اقلیمی غربی»، ۳۹ دلار در هر تن و در «ابتکار گاز گلخانه‌ای منطقه‌ای»، بیش از ۱۵ دلار در هر تن بود.

قیمت تجارت کربن در بازار چین طی سال میلادی گذشته، افزایش یافت و در اکتبر، به رکورد ۸۰.۵۱ یوان (۱۱.۱۹ دلار) در هر تن رسید.

بر اساس گزارش رویترز، ارزش بازارهای آمریکای شمالی، مجموعا ۷۱.۴ میلیارد یورو و بازار چین، ۲.۳ میلیارد یورو است.

دکمه بازگشت به بالا