اخبارپالايش و پخش

تدابیر دولت سیزدهم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

به نقل از پایگاه خبری آب و انرژی ، دولت سیزدهم در دو سال گذشته، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی را در دستور کار خود قرار داد تا علاوه بر صادرات کالاهای ایرانی پس از بازسازی پالایشگاه‌ها، گامی بلند در جهت خنثی سازی تحریم‌های نفتی و افزایش صادرات آن بردارد.

تولید، فروش و ایجاد ارزش افزوده برای منابع هیدروکربنی، یکی از اهداف کشورهای بهره‌مند از این منابع است؛ همچنین توجه به امنیت پایدار انرژی از مهم‌ترین اصول مدیریت این حوزه در هر کشوری محسوب می‌شود؛ با این حال طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شدت مصرف انرژی در کشور نزدیک به دو برابر استاندارد جهان است.

این موضوع نشان می‌دهد کشور دچار بد مصرفی انرژی شده و با ادامه این مسیر، تمام منابع هیدروکربنی کشور بدون ایجاد ارزش افزوده چندانی اتلاف خواهد شد؛ به گواه بسیاری از کارشناسان، راه‌حل این مسئله، بهینه‌سازی مصرف در کنار افزایش تولید است؛ از طرفی بهینه‌سازی چالش‌هایی دارد که برای حل آن چالش‌ها ابتدا باید در سطح عالی مدیریتی کشور، ساختاری واحد شکل بگیرد تا به‌وسیله آن بتوان مشکلات مربوطه را مرتفع کرد.

براساس این گزارش، در پرونده فجر نفت قرار است، اقدامات مهم دولت سیزدهم را بررسی کنیم. قسمت سوم این پرونده را در ادامه می‌خوانید.

تکمیل زنجیره ارزش از تولید تا صادرات

پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های نفتی در دولت سیزدهم مطرح شد. تا آنجا که حداکثر تکمیل زنجیره ارزش در پتروپالایشگاه شهید سلیمانی از تولید تا صادرات محصولات دیده شده است و با مکان‌یابی انجام شده برای اجرای این طرح، عملاً ظرفیت دریامحور به عنوان یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم فعال می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا