اخبارمحیط زیست

عملکرد رئیسی در اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی، درخشان است

به نقل از پایگاه خبری آب و انرژی ، یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عملکرد رئیس‌جمهوری در اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی، درخشان است گفت: در زمان آقای رئیسی خیلی از پروژه‌هایی که سال‌ها معطل‌مانده بود به بهره‌برداری رسیده است.

بهمن آرمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی در خصوص تکمیل نشدن سد بختیاری بیان کرد: نساختن سد بختیاری یک فاجعه برای ایران به وجود آورده است و نیاز است که رئیس‌جمهوری در این زمینه ورود کنند. سد بختیاری درصورتی‌که ساخته شود با ارتفاع ۳۲۵ متر بلندترین سد جهان خواهد بود.

آرمان خاطرنشان کرد: مشاوران خارجی این طرح که مطالعات خود را در سال ۱۹۶۹ میلادی تحویل دولت وقت ایران داده بودند گفته بودند برای اینکه سد دز رسوب نگیرد (که الآن نیمی از ظرفیت آن یعنی یک و نیم میلیارد مترمکعب می‌تواند آبگیری داشته باشد و نیم دیگر آن یعنی یک و نیم میلیارد مترمکعب پر از رسوب است) لازم است این سد ساخته شود.

وی گفت: سد بختیاری در ۵۰ کیلومتری بالادست سد دز فعلی است و نخستین سدی است که بر روی رودخانه دز ساخته خواهد شد ضمن آنکه اولین سد بزرگ در ایران هم خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: عده‌ای معتقد بودند که این در توان شرکت‌های ایرانی نیست البته دولت هم بودجه کافی در اختیار نداشت؛ ولی با وجود همه کاستی‌ها در دوره سازندگی دستور داده شد زمین‌های محل سد استملاک شده و علاوه‌برآن کار بسیار بزرگی که انجام گرفت این بود که دو تونل انحراف آب برای ساخت سد آن هم در کوه‌های زاگرس که کار پیچیده‌ای هم هست توسط پیمانکاران ایرانی انجام شد.

وی ادامه داد: در سفری که رئیس‌جمهور وقت به آلمان داشتند دولت آلمان برای نجات یک شرکت ساختمانی در حالی ورشکستگی خود مقرر کرد یک میلیارد به ایران وام دهند تا به کمک این شرکت سد احداث شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی مخالفت کردند و اعلام کردند که توانایی ساخت را دارند و رئیس‌جمهور وقت هم قاطعیت لازم برای برخورد با چنین مسائلی را نداشت.

آرمان با بیان اینکه الآن قاطعیت لازم برای اجرای کارها را در آقای رئیسی می‌بینیم، گفت: در زمان آقای رئیسی خیلی از پروژه‌هایی که سال‌ها معطل‌مانده بود به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: دولت‌های گذشته هم دنبال سازندگی نبودند و براین‌اساس کار احداث سد بختیاری متوقف شده بود و بعد هم با برقرار شدن تحریم‌ها کسی حاضر نبود برای فاینانس این طرح اقدام کند و کار احداث سد متوقف ماند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اما اکنون یکی از اولویت‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم ساخت سد بختیاری است؛ زیرا این سد می‌تواند ۵.۲ میلیارد مترمکعب آب برای تابستان ذخیره‌سازی کند تا از کم‌آبی جلوگیری شود.

آرمان افزود: سد بختیاری می‌تواند در زمستان و بهار از بروز سیل‌ها بزرگ جلوگیری کند؛ زیرا سد دز اکنون از رسوب پر شده است.

وی بر ضرورت احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه کارون تأکید کرد و گفت: تاکنون ۶ سد بر روی رودخانه کارون ساخته شده اما نیاز هست ۵ سد دیگر ساخته شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سدهای کارون ۲ و ۵ خرسان ۱ و ۲ و ۳ و سد بازفت در استان چهارمحال‌وبختیاری این‌ها اجرایی نشده‌اند و فقط عملیات اجرایی سد خرسان سه در حال انجام است که حجم ذخیره آن نیز یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب یعنی ۱۰ برابر سد کرج است.

آرمان افزود: ساخت سد بختیاری نیاز به هزینه‌های ارزی ندارد؛ زیرا اکثر تجهیزات موردنیاز آن در داخل توان ساخت دارد و در این زمینه صادرکننده هم هستیم.

وی ادامه داد: البته طبیعی است که در شرایط فعلی دولت توان مالی کافی برای پروژه‌ای که چینی‌ها پیشنهاد ۴ میلیارد دلار برای اجرای آن کرده‌اند ندارد؛ بنابراین پیشنهاد کردم از طریق بورس اوراق بهادار برای تأمین منابع مالی آن اقدام شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: این سد به‌محض اینکه به ارتفاع ۱۰۰ متری برسد نیروگاه اولش می‌تواند شروع به کارکرده و می‌تواند ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات برق رایگان تولید کند.

آرمان گفت: این سد در وضعیت کامل ۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات برق رایگان تولید خواهد کرد ضمن آنکه تولید این برق نه مازوت و نه گاز مصرف می‌کند.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن عملیات احداث سد بختیاری گفت: نیاز است رئیس‌جمهوری در این باره ورود کرده؛ زیرا این طرح یک طرح بزرگ و ملی است.

دکمه بازگشت به بالا