آب و برقاخبارمحیط زیست

سیستان، مشهد و تهران جزو طرح‌ اضطراری تامین آب

به نقل از پایگاه خبری آب و انرژی ، سخنگوی صنعت آب گفت: در حال حاضر در تهران شاهد خشکسالی و شرایط ویژه برای تامین آب هستیم اما طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته پیش‌بینی برای جیره‌بندی آب وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، عیسی بزرگ‌زاده امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر وضعیت تامین آب تهران و پیش‌بینی جیره‌بندی اظهار کرد: در حال حاضر مدیریت مصرف و تقاضا صورت گرفته و در حال انجام کارهایی برای مدیریت توزیع و تقاضا هستیم و اگر شهروندان تهرانی با مدیریت مصرف و با مجموع اقدامات صورت گرفته ۱۵ درصد مدیریت مصرف صورت بگیرد مشکلی برای تامین آب نخواهیم داشت.

به گفته وی برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در تهران وجود ندارد و باید توجه داشت که شهر تهران دارای شرایط خشکسالی است و در این شرایط باید شهروندان همکاری بیشتری با ما داشته باشند. شهر تهران، مشهد و سیستان جزو برنامه‌های اضطراری وزارت نیرو قرار گرفتند و برای عبور از شرایط خشکسالی لازم است که اقداماتی صورت گیرد.

به گفته وی، خراسان رضوی در برخی شهرها، ساوه، کرمان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان و کرمان مشمول طرح‌های تامین آب‌ اضطراری هستند و برخی نقاط ویژه‌تر مانند سیستان، مشهد، تهران، گلستان، شهر فسا در استان فارس در پیشانی تمرکز وزارت نیرو برای تامین آب شرب قرار دارد.

ابردزدی در فضای کارشناسی مطرح نشده است

سخنگوی صنعت آب در پاسخ به دیگر سوال ایسنا درباره موضوعات مطرح شده در مورد احتمال ابردزدی توسط کشورهای همسایه و برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه اظهار کرد: من هم چنین شایعاتی را در فضای مجازی دیده‌ام اما در فضای کارشناسی مطلب خاصی در این مورد مطرح نشده و ما مسایل را با واقعیت اقلیمی و آنچه از نظر منطقی اتفاق می‌افتد، مورد بررسی قرار می‌دهیم و در مورد برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه مسئولان محیط زیست می‌توانند اطلاعات درستی را اعلام کنند.

وی درباره بارورسازی ابرها تصریح کرد: از دهه ۷۰ بارورسازی ابرها در ایران مطرح بود و مرکز ویژه‌ای نیز در همین راستا تاسیس شده است اما براساس انتشارات رسمی که وجود دارد روی این موضوع کار می‌کنیم و باید گفت توجه ما روی آب‌های متعارف است.

امسال ورودی از هیرمند نداشته‌ایم

بزرگ‌زاده درباره آخرین وضعیت دریافت حق‌آبه هیرمند اظهار کرد: آخرین اخبار مربوط به همان چیزی است که در گذشته مطرح کرده‌ایم و باید بگوییم که امسال به طور کلی ورودی آب نداشتیم.

پیشنهاد دریافت ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای عبور از خشکسالی

سخنگوی صنعت آب با اشاره به خشکسالی حاکم در کشور تصریح کرد: ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای عبور از خشکسالی در سال جاری درخواست داده‌ایم که اگر تخصیص یابد می‌توان چالش‌های زیادی را برطرف کرد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بارش‌ها در ۳۱ استان کشور گفت: در سال آبی جاری یعنی از اول مهرماه تا ۱۶ دی‌ماه مجموع بارش‌های کل کشور ۴۸ میلی‌متر بوده که در مقایسه با بلند مدت که ۸۰ میلی‌متر ثبت شده ۴۰ درصد کاهش یافته است.

۲۶ استان کمتر از مقادیر نرمال بارش دریافت کرده‌اند

بزرگ‌زاده با تاکید بر این‌که ۲۶ استان در کشور کمتر از مقادیر نرمال بارش دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: در سال آبی جاری از نظر رتبه در میان ۵۵ سال در سال چهل‌ و پنجم قرار داریم و ۱۰ سال وجود دارد که میزان بارش در آنها کمتر از سال جاری بوده است.

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر این‌که سهم بارش از کل سال ۲۸.۵ درصد بوده که ۱۸.۶ درصد رخ داده است، تصریح کرد: در دی‌ماه میزان بارش‌ها نسبت به شرایط نرمال وضعیت بدتری داشته است و در استان‌های مختلف کم‌بارشی داریم وزارت نیرو پاسخ‌های مناسبی را طرح‌ریزی کرده است، که به چند بخش تامین و مدیریت مصرف تقسیم می‌شود.

بزرگ‌زاده اظهار کرد: امیدواریم طرح‌های در نظر گرفته شده به نتیجه برسد و با مدیریت مصرف در بخش وزارت نیرو و با همکاری شهروندان بتوانیم شرایط پیش‌رو را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان این‌که براساس آمار بارش‌ها تا ۱۶ دی‌ماه استان‌های مازندران و گلستان ۱۰ و ۱۶ درصد شرایط بهتری دارند گفت:‌ در این بین شهر تهران وضعیت بارش‌ها مناسب نیست و طرح‌هایی را مانند خط انتقال لار به تهران، سد لتیان به طرف تهران برنامه ‌ریزی کرده‌ایم و امیدواریم با مدیریت مصرف بتوانیم شرایط پیش‌رو را تسهیل کنیم.

به گفته سخنگوی صنعت آب در استان‌های قم، فارس، مرکزی، زنجان، خراسان رضوی، تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان بیش از ۵۰ درصد اختلاف بارش نسبت به شرایط نرمال داریم و باید گفت که در اکثر استان‌ها با کمبود بارش مواجه هستیم اما پاسخ‌های لازم برای تامین آب شرب را ایجاد کرده‌ایم.

دکمه بازگشت به بالا