اخباربین‌الملل

کشور ازبکستان درصدد کسب استقلال نفتی است

به گزارش پایگاه خبری آب و انرژی؛ شوکت میرضیایف رئیس‌جمهوری ازبکستان در بازدید از منطقه نفتی سرخان‌دریا اعلام کرد که این کشور قصد دارد، طی سه سال آینده به استقلال نفتی دست یابد.
شوکت میرضیایف رئیس جمهور این کشور در جلسه ای در مورد اجرای پروژه های صنعتی بزرگ در منطقه سرخان‌دریا گفت: با توجه به پروژه های بزرگ انرژی در کشورمان، قصد داریم به استقلال کاملی نفتی طی سه سال آینده دست یابیم.
میرضیایف افزود: من امسال برای سومین بار با اهداف بسیار بزرگ و برنامه های روشن به سرخان‌دریا آمده ام تا مردم ما به خوبی زندگی کنند.
استان سرخان‌دریا در کنار استان های بخارا و سمرقند از مهم‌ترین مناطق تاجیک‌نشین و فارسی‌زبان ازبکستان محسوب می‌شود.
ازبکستان یکی از کشورهای دارای ذخایر عمده نفت و گاز در آسیای مرکزی است. عمده تولید و استخراج نفت ازبکستان در حوزه های نفتی سرخان دریا، بخارا- خیوه، فرغانه و اوستورت انجام می شود. ظرفیت پالایشگاه‌های نفت این کشور از جمله پالایشگاه فرغانه و بخارا ۱۱ میلیون تن است که به علت کمبود مواد اولیه با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.
رئیس جمهور ازبکستان در بازدید از منطقه سرخان دریا با چهار پروژه بزرگ صنعتی در حال اجرا به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار آشنا شد. این پروژه ها یک مجتمع شیمیایی گاز، تصفیه‌خانه ۵ میلیارد متر مکعبی گاز، تولید گاز طبیعی و گوگرد، صادرات گاز و گسترش اکتشافات زمین شناسی برای استخراج ۴۰۰ میلیون تن سنگ و استخراج ۱۰۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز را شامل می‌شد.
در سال ۲۰۲۴، برنامه ریزی شده است که عرضه نفت از روسیه به ازبکستان از طریق خاک قزاقستان به ۱ میلیون تن افزایش یابد. این بیش از سه برابر حجم نفتی است که قرار بود در سال ۲۰۲۳ وارد شود.
در اوایل سال ۲۰۲۳، حجم واردات بنزین به ازبکستان چندین بار افزایش یافت.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا