اخباربین‌الملل

وابستگی ادامه دار اتحادیه اروپا به گاز روسیه

به گزارش پایگاه خبری آب و انرژی به نقل از ایرنا، تلگراف نوشت: با وجود وعده کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی مسکو، تعداد کشتی‌های باری حامل گاز طبیعی مایع (ال‌ ان‌ جی) از روسیه به اروپا افزایش یافته است.

اتحادیه اروپا بیش از نیمی از صادرات گاز طبیعی مایع مسکو را خریداری کرده است و اسپانیا و فرانسه پس از چین، به ترتیب دومین و سومین خریداران بزرگ این کشور هستند.

این روزنامه به نقل از داده‌های تجاری اداره آمار اروپا (یوروستت: Eurostat) گزارش داد که اسپانیا ۱.۸ میلیارد یورو در ۹ ماه اول سال میلادی (ژانویه تا سپتامبر) از روسیه ال‌ ان‌ جی خریداری کرده است.

فرانسه که دومین خریدار بزرگ اروپا است، ۱.۵ میلیارد یورو و بلژیک نیز ۱.۳۶ میلیارد یورو ال‌ ان‌ جی روسیه را خریداری کرده‌اند.

با وجود آنکه حامیان اوکراین تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند اما کشورهایی از جمله استونی و لیتوانی که حامیان سرسخت کی‌یف هستند، به واردات از مسکو ادامه دادند.

تلگراف می‌افزاید که تحلیل قبلی درباره واردات ال‌ ان‌ جی روسیه از سوی اروپا نشان می‌دهد که خرید این گاز در مقایسه با سال ۲۰۲۱ یعنی قبل از جنگ اوکراین، ۴۰ درصد افزایش داشته است و این در حالی است که اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ به استفاده از سوخت‌های فسیلی‌روسیه پایان دهد.

از سوی دیگر گاردین پیشتر گزارش داد که هرچند بسیاری از کشورهای اروپایی ادعا می‌کنند منابع و ذخایر خود را تا پایان زمستان تکمیل کرده‌اند ولی کارشناسان هشدار می‌دهند که بحران انرژی در این قاره هنوز پایان نیافته است.

برای بیش از یک دهه، خطوط لوله گاز روسیه بزرگترین منبع گاز وارداتی اروپا بود و با آغاز جنگ روسیه و اوکراین تحریم‌های غرب علیه مسکو موجب قطع گاز وارداتی از روسیه شد.

دکمه بازگشت به بالا