اخباربین‌المللنفت و گاز

افزایش صعودی قیمت نفت تا مرز ۹۰ دلار

بانک آمریکا انتظار دارد قیمت نفت در نیمه دوم سال میلادی جاری به بالای ۸۰ دلار بازگردد و به دلیل کمبود عرضه، تا مرز ۹۰ دلار صعود کند.

فرانسیسکو بلانش، مدیر بخش تحقیقات کالای بانک آمریکا به تلویزیون بلومبرگ گفت: قیمت‌ها در نیمه دوم امسال به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه برمی‌گردند و با عمیق شدن کمبود عرضه، ممکن است تا مرز ۹۰ دلار پیشروی کنند. این سه ماهه، اندکی ضعیف‌تر بوده و میانگین قیمت نفت، در میانه کانال ۷۰ دلار است. بلانش خاطرنشان کرد: کمبود عرضه به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس و عدم واکنش صنعت نفت شیل آمریکا که در دوره‌های قبلی مشاهده شده بود، شدیدتر خواهد شد.

وی افزود: تقاضا احتمالا بهبود پیدا خواهد کرد و در بازارهای توسعه یافته، بهتر خواهد شد. بنابراین، این سه عامل، باعث کاهش ذخایر به سمت پایان سال جاری و ابتدای سال ۲۰۲۴ می‌شود و قیمت‌ها را بالاتر می‌برد.

تحلیلگران در جدیدترین نظرسنجی رویترز، پیش بینی کردند میانگین قیمت نفت برنت تا پایان سال تحت تاثیر تقاضای چین و محدود شدن عرضه در بازار به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس، به مرز ۹۰ دلار افزایش پیدا خواهد کرد. میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، حدود ۸۲ دلار در هر بشکه بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هفته گذشته در گزارش ماهانه خود از بازار نفت اعلام کرد کاهش قیمت نفت در هفته‌های اخیر، برخلاف محدود شدن عرضه در بازار نفت در اواخر سال جاری است. پیش‌بینی می‌شود تقاضا تا پایان امسال، به میزان دو میلیون بشکه در روز از عرضه فراتر رود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، از اواسط آوریل، قیمت نفت نیروی صعودی که پس از اعلام جدیدترین دور کاهش تولید اوپک پلاس پیدا کرده بود را از دست داده است.

همزمان، بانک یو بی اس با اشاره به نگرانی نسبت به بروز رکود، پیش بینی قیمت نفت آخر سال را به میزان ۱۰ دلار  پایین برد و ۹۵ دلار در هر بشکه برآورد کرد. تحلیلگران این بانک گفتند: انتظار داریم بازار نفت در ماه مه و ژوئن دچار کمبود عرضه شود و سرمایه گذاران با مشهود شدن افت چشمگیر ذخایر، به بازار برمی‌گردند و این امر، از قیمتها پشتیبانی می‌کنند. اما از آنجا که انتظار داریم تولید نفت روسیه حدود ۹.۶ میلیون بشکه در روز بماند و دیگر به ۹ میلیون بشکه در روز سقوط نکند، پیش بینی خود را محدود کرده‌ایم.

بر اساس گزارش رویترز، هر بشکه نفت برنت در معاملات روز جمعه، حدود ۷۶ دلار معامله شد در حالی که وست تگزاس اینترمدیت، حدود ۷۲ دلار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا