اخباربین‌المللنفت و گاز

واردات نفت روسیه به آلمان و لهستان رسما ممنوع می‌شود

اتحادیه اروپا سرگرم بررسی اعلام رسمی ممنوعیت واردات نفت روسیه به آلمان و لهستان از طریق خط لوله دروژبا است.

خط لوله دروژبا، شاهرگ اصلی عرضه نفت روسیه به اروپاست. این خط لوله دو شاخه دارد. شاخه شمالی از طریق بلاروس، نفت به بلاروس، لهستان، آلمانی، لتونی و لیتوانی می‌رساند و شاخه جنوبی از اوکراین عبور کرده و نفت را به جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و کرواسی منتقل می‌کند.

صادرات نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبا در حال حاضر از تحریم معاف بوده و اتحادیه اروپا تنها واردات نفت روسیه از طریق دریا را ممنوع کرده که از پنجم دسامبر سال ۲۰۲۲ به اجرا درآمد. اتحادیه اروپا واردات از طریق خط لوله را برای کشورهای عضو این بلوک که در خشکی محصور هستند، مجاز اعلام کرد. اما آلمان و لهستان، اوایل سال میلادی جاری با وجود معافیتی که داشتند، واردات نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبا را متوقف کردند. آلمان و لهستان اعلام کرده اند واردات نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبا را تا اول ژانویه سال ۲۰۲۳ متوقف کردند.

اکنون اتحادیه اروپا در راستای دور بعدی تحریم‌ها علیه روسیه بر سر جنگ در اوکراین، سرگرم بررسی پایان دادن به معافیت واردات نفت روسیه از طریق شاخه شمالی خط لوله دروژبا به لهستان و آلمان است. واردات نفت از طریق شاخه جنوبی به جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان و کرواسی همچنان از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه معاف خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، پیشنهاد برای پایان دادن به معافیت آلمان و لهستان برای واردات نفت روسیه، نمادین خواهد بود زیرا این دو کشور دیگر نفت روسیه را وارد نمی‌کنند. اما ممنوعیت رسمی باید توسط همه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا تصویب شود. مذاکرات اتحادیه اروپا درباره این پیشنهاد همچنان ادامه دارد و ممکن است تغییر کند.

دکمه بازگشت به بالا