اخباربین‌المللنفت و گاز

هشدار اوپک درباره ریسک‌های تابستانی بازار نفت

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود به ریسک‌های نزولی متوجه تقاضای برای نفت در تابستان اشاره کرد اما پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ را تغییر نداد.

بعضی از اعضای گروه اوپک پلاس شامل اوپک، روسیه و تولید کنندگان دیگر، دوم آوریل، دور جدید کاهش تولید داوطلبانه را اعلام کردند. این تصمیم باعث شد قیمت نفت از پایین ۸۰ دلار، به مرز ۸۷ دلار در هر بشکه جهش پیدا کند.

اوپک پلاس اطلاعات چندانی درباره دلایل این کاهش تولید غیرمنتظره نداد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: این یک اقدام احتیاطی برای حمایت از ثبات بازار بوده است. بعضی از نمایندگان اوپک به رویترز گفتند: دلایل دقیق این کاهش تولید را نمی دانند.

 اما اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، به چشم انداز بازار نفت در تابستان اشاره و اعلام کرد ذخایر نفت، فراوانی زیادی دارند و رشد اقتصاد جهانی با چالش‌هایی روبه روست.

در گزارش اوپک آمده است: ذخایر نفت اعضای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در ماه‌های اخیر، رشد کرده است.

اوپک اعلام کرد اوج گیری تقاضای فصلی معمول در آمریکا، ممکن است از هر گونه ضعف اقتصادی به دلیل افزایش نرخ بهره، متاثر شود و بازگشایی چین پس از خروج از قرنطینه‌ها و تدابیر سختگیرانه‌ای که برای جلوگیری از شیوع کووید وضع شده بودند، هنوز باعث توقف کاهش روند خرید نفت از سوی پالایشگاه‌ها نشده است.

 اوپک همچنین به چالش‌هایی که پیش روی توسعه اقتصادی جهانی وجود دارد شامل تورم بالا، تحکیم سیاست پولی، ثبات بازار های مالی و سطوح بالایی بدهی دولتی، شرکتی و خصوصی اشاره کرد.

با این حال، اوپک پیش‌بینی خود از تقاضا برای نفت را تغییر نداد و همچنان انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳، به میزان ۲.۳۲ میلیون بشکه در روز معادل ۲.۳ درصد رشد می کند. این چشم انداز، برای دومین ماه متوالی بدون تغییر مانده است.

اوپک پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ را همچنان در ۲.۶ درصد ثابت نگه داشت و به ریسک‌های نزولی احتمالی اشاره کرد. با این حال خاطرنشان کرد ورشکستگی بانک‌های آمریکایی در مارس، تاثیر اقتصادی محدودی داشته است.

 قیمت نفت پس از انتشار این گزارش کاهش پیدا کرد و نفت برنت حدود ۸۷ دلار در هر بشکه معامله شد.  

این گزارش همچنین نشان داد تولید نفت اوپک در مارس، کاهش پیدا کرده که منعکس کننده کاهش تولید قبلی توافق شده میان اعضای اوپک پلاس برای حمایت از بازار بوده است.

 بر اساس گزارش رویترز، اوپک اعلام کرد تولید این گروه در مارس، به میزان ۸۶ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۲۸.۸۰ میلیون بشکه در روز رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا