آنطور که شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی اعلام کرده در حال حاضر، گریدهای مختلفی از بنزین متناسب با توانمندی پالایشگاهها تولید می شود که از نظر عدد اکتان بنزین۸۷، بنزین۹۱ و بنزین۹۵ است، این بنزینها به لحاظ عدد اکتان، با هم متفاوت بوده اما دیگر مشخصات آنها نزدیک به هم هستند. همچنین در همه بنزینهای تولیدی، آروماتیک کمتر از ۳۵ درصد حجمی بوده، الفین کمتر از ۱۸ درصد و گوگرد عموماً کمتر از ۵۰پی پی ام است.
طبق اعلام این شرکت، توان تولید بنزین یورو۴ ایران روزانه ۷۵ میلیون لیتر بوده که طبق بند قانون مادامی که مصرف بنزین مدیریت شود در سقف ۸۵ میلیون لیتر، شرکت پالایش و پخش موظف است ۹۰ درصد بنزین مصرفی را بر مبنای استاندارد، تولید و توزیع کند و این در حالی است که میانگین مصرف روزانه بنزین در سال جاری ۱۰۳ میلیون لیتر بوده است. اکنون طرحهای ارتقای کیفیت در پالایشگاههای کشور در حال اجرا است که از مهمترین این طرحها میتوان به طرح جایگزینی ۲۱۰هزار بشکه ظرفیت جدید به پالایشگاه آبادان اشاره کرد. بروزرسانی و واحدهای مکمل در این ظرفیت، به جای ظرفیت قبلی خواهد بود تا محصولات با کیفیتتری تولید کند.
از سوی دیگر در حال حاضر ایران روزانه ظرفیت تولید ۱۱۰ میلیون لیتر نفتگاز در ۱۰ پالایشگاه خود را دارد. طبق اعلام شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی از این میزان ۵۵ میلیون لیتر استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ را دارد. بر اساس قانون هوای پاک، نفتگاز توزیعی در کلانشهرها و جایگاههای سوخت در مسیرهای اصلی مواصلاتی باید با این استاندارد توزیع شود که اینکار در حال انجام است.
براساس این اطلاعات، نگاهی به وضعیت شاخص آلودگی هوا در تهران نشان میدهد که عامل آلودگی ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون بوده و این در شرایطی است که اگر گوگرد عامل آلودگی بود، باید شاخص اکسید گوگرد در هوای تهران بالا میرفت. آمارها نشان میدهد شاخص اکسید گوگرد در اغلب روزهای امسال نه در شرایط سالم که حتی در شرایط پاک قرار داشته که این موضوع شائبه وجود گوگرد در نفتگاز را رد میکند. علاوه بر این در دولت سیزدهم با تسریع در راهاندازی و بهرهبرداری از واحد تصفیه گوگرد پالایشگاه اصفهان، ۱۶میلیون لیتر گازوئیل یورو۵ بیشتری در کشور تولید و توزیع میشود.