نفت و گاز

افزایش واردات نفتی آسیایی

 بر اساس برآوردها، چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت‌‌‌‌‌خام جهان واردات نفت خود در ماه اوت را بیش از یک‌میلیون بشکه در روز از آغاز ژوئیه افزایش داده‌است.‌‌‌‌‌
به گزارش آب و انرژی و به نقل از انرژی پرس،می‌توان‌بخشی از بهبود سطح واردات نفت‌‌‌‌‌خام آسیا را به کاهش جهانی قیمت نفت نسبت داد. به گزارش اویل‌‌‌‌‌پرایس، به‌نظر می‌رسد سطح واردات نفت‌‌‌‌‌خام به منطقه پر‌‌‌‌‌متقاضی جهان یعنی آسیا در ماه اوت از پایین‌ترین سطح خود طی دو سال‌اخیر، بهبود یافته‌است. افزایش وارات روزانه بیش از یک‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای چین در ماه اوت در حالی رقم می‌خورد که سایر واردکنندگان بزرگ نفت در آسیا مانند هند، کره‌‌‌‌‌جنوبی و ژاپن نیز شاهد افزایش واردات بودند. طبق داده‌های LSEG Oil Research که توسط کلاید‌‌‌‌‌راسل، ستون‌‌‌‌‌نویس رویترز گزارش‌شده، پایین‌ترین سطح واردات نفت‌‌‌‌‌خام این منطقه مربوط به ژوئیه می‌شود.
عوامل رشد واردات
افزایش مجدد واردات نفت‌‌‌‌‌خام آسیا را می‌توان تا حد زیادی به الگوهای تقاضای فصلی نسبت داد. طبق یک‌سنت دیرینه، واردکنندگان تمایل دارند خرید خود را در سه‌ماهه سوم افزایش دهند تا سوخت کافی برای زمان اوج تقاضا در زمستان را ذخیره کنند، با این حال بخشی از بهبود واردات را می‌توان به کاهش قیمت نفت نسبت داد، زیرا قیمت محموله‌‌‌‌‌های نفت‌‌‌‌‌خام در سررسید‌تحویل ماه اوت، در اوایل ژوئن کاهش‌یافت، زمانی‌که قیمت نفت‌‌‌‌‌خام برنت به ۷۶ تا ۷۷ دلار در هر بشکه نیز رسید. از آنجاکه در ظاهر، تقاضای نفت‌‌‌‌‌خام چین ضعیف‌‌‌‌‌تر از حد انتظار است، قیمت‌های بین‌المللی پایین‌تر می‌تواند نقش مهم‌تری در رشد خرید نفت این کشور در ماه اوت داشته‌باشد. در آینده، سوال کلیدی برای واردات نفت‌‌‌‌‌خام آسیا و چین این است که آیا افزایش قیمت نفت در اوایل ژوئیه، زمانی‌که برنت به بالای ۸۵ دلار در هر بشکه رسید، خرید بیشتر پالایشگاه‌ها را برای ماه سپتامبر متوقف کرد؟ موضوعی که باید طی یک تا حداکثر دو ماه آینده مشخص شود این است که آیا چین و سایر واردکنندگان عمده نفت‌‌‌‌‌خام در آسیا به افزایش برآوردشده سطح واردات خود در ماه اوت ادامه خواهند داد؟ در صورت مثبت‌بودن پاسخ، افزایش واردات به‌‌‌‌‌منزله یکی از محرک‌های اصلی قیمت جهانی نفت در ادامه سال‌خواهد بود. داده‌های تحقیقات نفتی LSEG نشان‌داد که آسیا در ماه اوت، ۲۶‌میلیون و ۷۴۰‌هزار بشکه در روز نفت‌‌‌‌‌خام وارد‌کرده که‌ حدود  ۲‌میلیون و ۱۸۰‌هزار بشکه در روز در مقایسه با کم‌‌‌‌‌ترین سطح ۲‌ساله خود، بیشتر بوده است. 

افت تقاضا در چین

در ماه ژوئیه سال‌جاری، میانگین واردات نفت‌‌‌‌‌خام آسیا به کمترین میزان روزانه از ژوئیه۲۰۲۲ کاهش‌یافت، درحالی‌که روند کندتر واردات در هند، سومین واردکننده بزرگ نفت‌‌‌‌‌خام جهان، به فصلی‌بودن و تقاضای کمتر در فصل باران‌‌‌‌‌های موسمی نسبت داده شد، مصرف چینی‌‌‌‌‌ها نیز ناامید‌‌‌‌‌کننده بوده‌است. بازار جهانی نفت در سال‌جاری میلادی، نسبت به سطح تقاضا برای نیمه دوم سال‌نگرانی‌هایی داشته‌است. شاهد مدعا آنکه گزارش درآمد نیمه اول بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا، یعنی شرکت نفت‌‌‌‌‌وشیمی چین، نگرانی‌های بازار در مورد تقاضای ضعیف سوخت در چین را تایید کرده‌است. سینوپک یا شرکت نفت‌‌‌‌‌وشیمی چین، گزارش سود خالص نیمه اول سال‌خود را منتشر کرد که به لطف افزایش تولید نفت‌‌‌‌‌خام و گاز طبیعی داخلی و افزایش قیمت بین‌المللی نفت، نسبت به سال‌قبل ۱.۷درصد افزایش را نشان می‌دهد، اما معیارهای پالایش در بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا از نظر ظرفیت، همگی در مقایسه با نیمه اول سال‌گذشته ضعیف‌‌‌‌‌تر شده‌اند. این موضوع منعکس‌‌‌‌‌کننده تقاضای ضعیف سوخت در چین، به‌ویژه برای گازوئیل، بوده که در سال‌جاری میلادی، بازارها را به تکاپو انداخته است. سینوپک در گزارش خود، «چالش‌های شدید ناشی از تقاضای ضعیف بازار و کاهش حاشیه سود برخی محصولات» را در نیمه اول سال‌پیش‌بینی کرده‌است. برای ماه اوت، LSEG Oil Research واردات نفت‌‌‌‌‌خام چین را ۱۱‌میلیون و ۲‌هزار بشکه در روز اعلام کرد. بر اساس آمار رسمی گمرک چین، نسبت به ۹‌میلیون و ۹۷۰‌هزار بشکه در روز در ماه ژوئیه افزایش داشته‌است. واردات بیشتر در ماه اوت ممکن است تا حد زیادی تحت‌تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت در ابتدای ژوئن بوده باشد، تا تغییر در سمت تقاضای نفت‌‌‌‌‌خام در چین. تاکنون در سال‌جاری میلادی، واردات کالاهای چین به‌شدت به قیمت‌های بین‌المللی اکثر کالاهای اصلی مرتبط با حوزه تولید و تامین انرژی، وابسته بوده‌است. خرید LNG، زغال‌سنگ، مس و سنگ‌‌‌‌‌آهن چین در نیمه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه در سال‌قبل با وجود تداوم بحران املاک و نوسانات اقتصادی این کشور، افزایش یافت. به‌نظر می‌رسد در نیمه اول سال‌۲۰۲۴، واردات نفت‌‌‌‌‌خام و گازطبیعی چین از جمله LNG، زغال‌سنگ، سنگ‌‌‌‌‌آهن و مس با روند قیمت این کالاها در بازارهای بین‌المللی رابطه معکوس داشته‌باشد.

تمایل چین به خرید از روسیه

بر‌کسی پوشیده نیست که چین ترجیح می‌دهد نفت‌‌‌‌‌خام خود را تا حد امکان ارزان بخرد. این موضوع یکی از دلایل اصلی است که پکن در حال‌حاضر، یکی از مشتریان اصلی نفت‌‌‌‌‌خام روسیه بوده که البته توسط غرب تحریم شده‌است. لازم به ذکر است، صادرات روزانه نفت‌‌‌‌‌خام روسیه در آوریل سال‌جاری میلادی، با ۱۵۰‌هزار بشکه کاهش، به ۹‌میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه رسید. این مقدار صادرات، ۲۰۰‌هزار بشکه بیشتر از مقدار تولید هدف‌گذاری‌‌‌‌‌شده این کشور بوده‌است. واردات نفت‌خام چین از عربستان‌سعودی در آوریل، ۶‌میلیون و ۳۴۰‌هزار‌تن ‌برابر با یک‌‌‌‌‌میلیون و ۵۴۰‌هزار بشکه در روز بود که ۲۵درصد نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته میلادی، کاهش داشته‌است. لازم به ذکر است، عربستان‌‌‌‌‌سعودی قیمت رسمی فروش نفت خود را برای عرضه به مشتریان آسیایی در ماه آوریل به یک‌دلار و ۷۰‌سنت در هر بشکه بالاتر از میانگین شاخص عمان-‌دبی افزایش داده بود. بر اساس داده‌های اداره‌کل گمرک چین، واردات نفت این کشور از مالزی و ونزوئلا، نسبت به سال‌گذشته میلادی، تغییر محسوسی نداشته و حدود ۹۸۰‌هزار بشکه در روز بوده‌است.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا