اختصاصیانرژی‌های نو

خاودا مسیری که هند را به سمت توسعه سوق می دهد

به گزارش اختصاصی آب و انرژی، هند یکی از آلوده ترین کشورهای جهان است اما دولت هند برای رفع این آلودگی خود را موظف کرده تا سال 2030 در زمینه انرژی های تجدید پذیر به حدی که تعیین کرده است برسد و به همین منظور پروژه خاودا را شروع کرده است.

هندوستان (سرزمین هندوها) کشوری در جنوب آسیا است که پایتخت آن دهلی نو می‌باشد. این کشور از غرب با پاکستان؛ از شمال با چین، بوتان، نپال و تبت؛ و از شرق با برمه و بنگلادش همسایه‌است.

جمعیت این کشور پهناور که حدود 1٬177٬972٬000 نفر در سال 2010 برآورد شده است این کشورشامل 28 ایالت و 7 ناحیه پیوسته‌ است.  واحد پول رسمی این کشور روپیه است و یک دلار آمریکا با 43 تا 47 روپیه در نوسان است. این کشور علی رغم آنکه چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است مشکلات خاص خودش را دارد که مهم ترین آن سوخت های فسیلی است.

هند در گذشته کشوری فقیر و تنگدست بود اما از سال 1991 در مسیر توسعه قدم نهاد اما همچنان مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا و استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی دارد درحالی که چین،امریکا ،اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهایی که نسبت به هند از کیفیت هوای بهتری برخوردارند، برنامه های بلند مدت جامع کاهش آلودگی هوا را در دستور کار خود قرار داده اند ولی آلوده ترین شهرهای جهان از جمله شهرهای هند برنامه ای دراین زمینه ندارند و ذرات معلق هوای هند در سال 2015 بیشتر از کشوری به پهناوری چین بوده است.

 

دورگاپور، آسانسول، سیلیگوری، برلی و لودیانا از جمله آلوده ترین شهر های هند هستند که هنوز هیچ مرکز کنترل آلودگی هوا در آنها  وجود ندارند و روز به روز به آلودگی آنها افزوده می شود وآلودگی هوا پس از بیماریهای قلبی دومین عامل مرگ مردم هند است هند چندین سال است که برای کاهش مشکلاتش استفاده از سوخت های دیزلی را به حداقل رسانده است.

امروزه هند برای رفع اصلی ترین مشکلش شروع به ساخت بزرگترین پارک انرژی پاک جهان (خاودا) کرده است که ارزش تقریبی آن 20 میلیارد دلار است و می‌تواند کل برق سوئیس را تامین کند. این  پروژه‌ بخش‌هایی از بیابان نمک لم‌ یزرع در غرب هند را به یکی از مهم‌ترین منابع انرژی پاک در کره زمین تبدیل خواهد کرد.

خاودا 5 برابر پاریس وسعت دارد و بیش از 15 هزار نفر در آن فعالیت دارند این پارک به قدری وسعت دارد که از فضا نیز قابل مشاهده خواهد بود و تا 5 سال آینده می تواند برق 16 میلیون خانواده را تامین کند.

به گفته گروه آدانی: (منطقه‌ای به این بزرگی، منطقه‌ای به این وسعت، بدون حیات وحش، بدون پوشش گیاهی، بدون سکونت است و هیچ استفاده بهتری از آن زمین وجود ندارد.)

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند قول داده است که منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی تا پایان این دهه ۵۰ درصد از نیازهای انرژی هند را تامین کنند.

 

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی(iea) بسیاری از کشورهای دنیا از جمله هند تولید۵۰۰ گیگاوات برق بدون سوخت فسیلی را تا سال ۲۰۳۰ هدف قرار داده است. واحد انرژی پاک آدانی، بزرگترین شرکت انرژی تجدید پذیر این کشور، با تنها ۳۰ گیگاوات تولید شده از پارک خاودا در گجرات، قصد دارد حداقل ۹ درصد از آن را تامین کند. تحلیلگران می‌گویند هند به راحتی می‌تواند در سال‌های آینده با نرخ سالانه حداقل ۶ درصد رشد کند و ممکن است تا پایان این دهه به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

پروژه پارک انرژی سبز در سال 2029 به اتمام می رسد و در سال 2030 حدود 18 درصد از برق هند را بدون استفاده از سوخت های فسیلی تامین خواهد کرد. این پروژه نسبت به باقی روش های انتقال هزینه کمتری دارد و کاملا به نفع مردم هند است.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا