بین‌الملل

افزایش شدید قیمت گاز طبیعی در اروپا

قیمت گاز طبیعی در اروپا به‌دنبال محاصره تأسیسات یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت گاز روسیه به اروپا از سوی نظامیان اوکراین، در هفته جاری به بالاترین حد در یک سال اخیر رسید.

به گزارش آب و انرژی و به نقل از روزنامه مسکوتایمز، حمله غیرمنتظره روز سه‌شنبه (۱۶ مرداد) نیروهای نظامی اوکراین به منطقه کورسک در جنوب غربی روسیه و محاصره یک ایستگاه اندازه‌گیری گاز در شهر سودا (Sudzha)، یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین، قیمت گاز طبیعی در اروپا را طی هفته جاری به بالاترین حد در سال ۲۰۲۴ رساند.

براساس اعلام بانک هلندی آی‌ان‌جی (ING)، قیمت‌های گاز طبیعی حداقل برای سه روز پیاپی با افزایش روبه‌رو بوده و برای نخستین بار از چهارم دسامبر ۲۰۲۳ از ۴۰ یورو (۴۳ دلار و ۷۱ سنت) به ازای هر مگاوات ساعت فراتر رفته است.

با وجود درگیری‌های مرزی، مجری طرح ترانزیت گاز اوکراین و شرکت دولتی گازپروم روسیه اطمینان داد که حجم گاز ارسالی به قاره سبز که قرار است در پایان سال ۲۰۲۴ به پایان برسد، از مسیر ترانزیتی اوکراین ادامه خواهد یافت.

شرکت دولتی گازپروم همچنین از افزایش عرضه گاز به اروپا از رقم ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب در روز پنجشنبه (۱۸ مرداد) به ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب در روز جمعه (۱۹ مرداد) خبر داد.

به‌دنبال این اعلامیه، قیمت گاز عمده‌فروشی شاخص تی‌تی‌اف هلند به زیر ۴۰ یورو رسید و تحلیلگران پیش‌بینی کردند که این شرایط تأثیر محدودی بر عرضه گاز اروپا برای زمستان خواهد داشت.

بانک هلندی آی‌ان‌جی با بیان اینکه مخازن ذخیره‌سازی گاز اروپا اکنون بیش از ۸۶درصد پر است که بسیار بالاتر از میانگین ۵ ساله ۷۸درصدی است، اعلام کرد: ما هنوز انتظار داریم حجم مخازن ذخیره‌سازی گاز پیش از فرارسیدن زمستان به ۱۰۰درصد برسد.

مؤسسه اعتبارسنجی فیچ با اشاره به اینکه این ذخیره‌سازی تقریباً نیمی از مصرف گاز اروپا را از اکتبر ۲۰۲۴ تا مارس ۲۰۲۵ پوشش می‌دهد، ادامه داد: انتظار می‌رود هرگونه تأثیر قیمتی ناشی از حمله نیروهای نظامی اوکراین به منطقه کورسک کوتاه‌مدت باشد.

بااین‌حال، سرگئی کوپریانوف، سخنگوی شرکت گازپروم، گفت: برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که با ادامه درگیری‌ها در کورسک، قیمت گاز اروپا ممکن است با افزایش بیشتری روبه‌رو شود.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا