آب و برقاخبار

پایداری شبکه برق در بخش شمالی تهران افزایش یافت

به نقل از پایگاه خبری آب و انرژی ، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) با اشاره به طرح توسعه پست ۴۰۰.۲۳۰ کیلوولت سعادت‌آباد به‌عنوان مهم‌ترین طرح توسعه پست انتقال استان تهران، گفت: اجرایی شدن این طرح افزایش پایداری شبکه برق در بخش شمالی تهران را به دنبال دارد.

 از شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر)، مصطفی رجبی مشهدی در بازدیدی به‌منظور بررسی میزان آمادگی پست ۴۰۰. ۲۳۰ کیلوولت سعادت‌آباد برای عبور از اوج بار تابستان امسال داشت، بر تسریع روند در مدار گرفتن آن، قبل از اوج بار ۱۴۰۳ تأکید کرد.

وی ضمن رصد دقیق پیشرفت طرح و بررسی روند فنی کار با حضور نمایندگان شرکت‌های سازنده تجهیزات و پیمانکار طرح، بر لزوم تسریع اقدام‌های طرح برای تحقق برنامه زمان‌بندی تعیین شده و در مدار آمدن کامل این طرح قبل از دوره اوج بار سال ۱۴۰۳ تأکید کرد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: این طرح که باهدف ارتقاء پایداری شبکه برق پایتخت به‌ویژه در مناطق شمال و شمال شرق تهران به‌صورت شبانه‌روزی در حال احداث است، از طریق توسعه ترانسفورماتور ۴۰۰. ۲۳۰ کیلوولت، پست سعادت‌آباد را به یک پست یکپارچه ۴۰۰. ۲۳۰. ۶۳ کیلوولت تبدیل خواهد کرد، اما آنچه که این پست را تبدیل به طرحی متمایز کرده است، برای نخستین‌بار در کشور از ترانسفورماتور ۳ فاز ۵۰۰ مگاولت آمپر یکپارچه استفاده خواهد گرفت.

رجبی مشهدی ضمن تأکید بر به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها، اجرای این طرح را در تأمین پایدار برق و جلوگیری از افت ولتاژ در منطقه شمال شرق تهران بسیار مؤثر و ابراز امیدواری کرد با تلاش متخصصان برق منطقه‌ای تهران، این پست تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرهاد شبیهی مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران در این بازدید با اشاره به اینکه، این طرح نخستین ترانسفورماتور یکپارچه ۵۰۰ مگاولت آمپر موجود در استان تهران است ادامه داد: در تهران ترانسفورماتورهای تک‌فاز و منفک ۵۰۰ مگاولت آمپر داریم، اما مزیت این ترانسفورماتور این است که برای نخستین‌بار به‌صورت یکپارچه تهیه شده است.

وی با تأکید بر این که باتکیه‌بر نیروی جوان و نخبه کشور توانسته‌ایم دست به اقدام‌های بزرگی در زمینه احداث پست های ۴۰۰. ۲۳۰ کیلوولت بزنیم، خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های حاصل شده در اجرای این طرح به‌ویژه در زمینه تجهیزات این ترانسفورماتور، با استفاده از تجربیات و ابتکارات جوانان داخل کشور حاصل شده و به این مرحله رسیده و قابل‌توجه است که اکثر تجهیزات این طرح ساخت داخل بوده و حاصل تلاش نیروهای متخصص کشور است.

شبیهی ضمن اشاره به طرح‌های آینده برق منطقه‌ای در استان تهران افزود: ما در تلاش هستیم تا ظرفیت پست ها را افزایش داده و با هماهنگی‌های لازم، پست GIS سعادت‌آباد نیز در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که این پست در لایه ۲۳۰ نیز می‌تواند به بهبود شبکه کمک کند.

دکمه بازگشت به بالا