اخباراختصاصیاقتصادیبین‌المللنفت و گاز

پیش‌بینی کمبود نفت در بازار جهانی در پی عدم افزایش تولید اعضای اوپک

در نگاهی اجمالی به گزارش ماه آوریل ۲۰۲۳ آژانس بین‌المللی انرژی

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، در گزارش این ماه خود وضعیت جهانی بازار نفت مورد بررسی قرار داده و به تحلیل فعالیت‌های نفتی در سراسر جهان، قیمت نفت و گازوئیل، میزان تولید، وضعیت پروژه‌های نفتی و مدل‌های بازار نفت پرداخته است.

این گزارش پیش‌بینی می‌نماید روند تولید نفت جهانی که در سال ۲۰۲۲ برابر با ۹۷/۱ میلیون بشکه در روز بوده‌است در سال جاری نیز افزایش یابد. بازار نفت خاورمیانه همچنان بخش اعظمی از صادرات نفت جهان را در برگرفته و صادرات نفت روسیه و عربستان سعودی نیز تقریباً به مرز برابری نزدیک می‌گردد. همچنین نقش سوخت دیزل به عنوان شاخص ترابری و مصرف گازوئیل در آسیا رو به رشد خواهد بود و هزینه‌های بالای توسعه و عملیات به طور قابل توجهی در پروژه‌های نفتی زمینه‌ی بروز مشکلات گردیده و چالش جدی برای بازار نفت و صنعت نفت ایجاد خواهد نمود.

عناوین مهم گزارش عبارتند از:

  • ارزیابی نوسانات بازار جهانی نفت در آوریل ۲۰۲۳
  • بررسی تحلیلی وضعیت تولید، صادرات و مصرف نفت در کشورهای مختلف
  • شناسایی چالش ها و فرصت‌های بازار نفت در سطح بین‌المللی
  • تحلیل و بررسی آینده قیمت‌های نفت و گازوئیل
  • وضعیت پروژه‌های نفتی در سراسر جهان
  • ارزیابی اثرات جنگ تجاری در بازار نفت
  • بررسی مدل‌های جدید در بازار نفت
  • و اعلام پیش بینی های مربوط به بازار نفت در سال ۲۰۲۳

گزارش بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی (OMR) یکی از معتبرترین و به‌روزترین منابع اطلاعاتی جهت پیش‌بینی‌ و تحلیل‌ بازار جهانی نفت در دنیاست که شامل آمار های دقیق و تفسیر در مورد عرضه و تقاضا، موجودی‌ها، قیمت‌ها و فعالیت‌های پالایشی نفت می‌باشد.

در ادامه به نکات برجسته این گزارش در ذیل اشاره می‌گردد:

  • تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ به ۲ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به رکورد ۱۰۱/۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. با انعکاس نابرابری فزاینده بین مناطق جغرافیایی، کشورهای غیر عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) که توسط چین احیا و تقویت شده، ۹۰ درصد رشد را به خود اختصاص خواهند داد و تقاضای OECD که به دلیل افت فعالیت‌های صنعتی و گرمایش هوا کاهش داشته است، در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ به میزان ۳۹۰ هزار بشکه در روز افت می‌نماید که دومین فصل متوالی کاهش آن خواهد بود و نفت‌سفید/سوخت‌جت ۵۷ درصد از سود سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص خواهد داد.
  • کاهش بیشتر تولید از سوی اوپک‌پلاس، عرضه جهانی نفت را تا پایان سال ۲۰۲۳ به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و افزایش یک میلیون بشکه در روز اعضای غیر اوپک‌پلاس در خلال ماه مارس تا دسامبر سال جاری نیز نخواهد توانست کاهش ۱/۴ میلیون بشکه در روز از بلوک تولیدکنندگان را جبران نماید. در کل سال، رشد تولید جهانی نفت به ۱/۲ میلیون بشکه در روز در مقابل ۴/۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ کاهش خواهدیافت. اعضای غیراوپک پلاس نیز با هدایت ایالات متحده و برزیل، تولید خود را به ۱/۹ میلیون بشکه در روز افزایش خواهند داد، همچنین انتظار می‌رود تولید اوپک پلاس ۷۶۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.
  • پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت جهانی پالایش در سال جاری به ۸۲ میلیون بشکه در روز برسد که ۰/۱ میلیون بشکه در روز کمتر از گزارش ماه گذشته به دلیل کاهش آمار سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ است. درآمد سالانه نیز از سه‌ماهه اول تا سه‌ماهه دوم با توجه به تولید ۲/۱ میلیون بشکه در روز دو برابر خواهد شد، زیرا شرایط در ایالات متحده به سمت عادی شدن است و فعالیت چین نیز به طور قابل توجهی بالاتر از آمار سه‌ماهه دوم است و به طور متوسط، تولید نفت‌خام در سال جاری به سطح قبل از کووید نزدیک می‌شود، اما ۰/۳ میلیون بشکه در روز کمتر از میانگین تولید سال ۲۰۱۹ باقی خواهد ماند.
  • صادرات نفت روسیه نیز در ماه مارس به لطف جریان افزایش تولید به بالاترین‌حد خود از آوریل ۲۰۲۰ رسید و به میزان قبل از حمله روسیه به اوکراین بازگشت. مجموع صادرات از ۰/۶ میلیون بشکه در روز به ۸/۱ میلیون افرایش یافت و تولید نیز از ۴۵۰هزار بشکه در روز به ۳/۱ میلیون رسید. درآمدهای تخمینی صادرات نفت با یک میلیارد دلار افزایش به ۱۲/۷میلیارد دلار رسید، اما ۴۳ درصد کمتر از سال گذشته بود.
  • ذخایر جهانی پس از افزایش ۵۸میلیون بشکه در ماه قبل، در ماه فوریه تا حدی ثابت ماند. نفت روی آب و ذخایر اعضای غیر OECD نیز به ترتیب ۱۱/۵ و ۲/۱ میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که کل ذخایر اعضای OECD به میزان ۸/۸میلیون بشکه افزایش داشت. سهام تجاری OECD نیز ۹/۸میلیون بشکه افزایش یافت و کسری را در برابر میانگین پنج‌ساله به ۷/۵میلیون بشکه کاهش داد. آمارهای اولیه برای ایالات متحده، اروپا و ژاپن کاهش شدید ۳۸/۹ میلیون بشکه را در ماه مارس نشان می دهد.
  • قراردادهای آتی نفت برنت ICE که در اواسط مارس به دلیل بی ثباتی بازار مالی به کمترین میزان در ۱۵ماه گذشته یعنی ۷۱ دلار در هر بشکه سقوط کرده بود، با افزایش انتظارات برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در اواخر سال جاری بهبود یافت و همچنین کاهش تولید غیرمنتظره اعضای اوپک‌پلاس که در اوایل آوریل اعلام شد، شتاب بیشتری به این بهبودی بخشید. (در زمان نگارش این مقاله، معاملات آتی برنت ۸۷ دلار در هر بشکه معامله شد.)
منبع
آژانس بین‌المللی انرژی - گزارش بازار نفت آوریل ۲۰۲۳
دکمه بازگشت به بالا