انرژی‌های نو

نخستین تولید کننده زنجیره فتوولتائیک با رویکرد بهینه سازی ساختار انرژی در کشور

به گزارش پایگاه خبری آب و انرژی و به نقل از ایرنا، مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه صنعت انرژی خورشیدی در ایران از راه‌اندازی مرحله دوم طرح تولید سلول خورشیدی با فناوری پیشرفته و ظرفیت تولید ۱۳۵۰ مگاوات در سال ۱۴۰۴ خبر داد.

بنابراین گزارش از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، این شرکت به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه فناوری، ماشین‌آلات و تجهیزات‌پیشرفته در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید کننده پنل (صفحات) خورشیدی در ایران و نخستین مجموعه تولید کننده زنجیره فتوولتائیک با رویکرد بهینه سازی ساختار انرژی در کشور است.

رضا محمد صادق، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل در سال های اخیر به اهمیت جلوگیری از ارزبری واردات پرداخت و اظهار کرد: ما دنبال ارائه راهکارهایی هستیم که نه تنها به نیازهای روز جامعه پاسخ دهد، بلکه به تقویت برندهای داخلی و افزایش اعتماد به محصولات بومی نیز کمک کند.

وی ادامه داد: در این راستا حمایت متولیان امر در قالب اقداماتی برای ارتقاء آگاهی عمومی و تشویق مصرف کنندگان به انتخاب محصولات ایرانی می تواند مسیر را برای تولیدکنندگان هموار کند.

صادق با بیان این که ظرفیت تولید صفحات خورشیدی در ایران بیش از ۲۵۰۰ مگاوات است، خاطرنشان کرد: این ظرفیت ایجاد شده با امکان تامین نیروگاه های کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس با توجه به تمایل مشتریان به پنل های خارجی و حجم واردات از آن استقبال نشد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۳ در مجموع قریب به ۴۰۰ مگاوات صفحه خورشیدی ثبت سفارش شده که این نیاز کاملا می‌توانست توسط تولید کنندگان داخلی پاسخ داده شود. با سوق دادن مشتریان این سفارش میزان ارزبری برای پنل خورشیدی نیروگاه‌ها حداقل تا ۴۰ درصد کاهش می یابد. حمایت از تولید کنندگان توسط بدنه حاکمیتی موجبات کاهش ارزبری پروژه‌های نیروگاهی، اشتغال زایی، توسعه صنعت تجدید پذیر و به طبع آن افزایش استقلال انرژی را فراهم می آورد.

وی گفت: کارخانه پنل خورشیدی با استفاده از جدیدترین تجهیزات خطوط تولید صفحات خورشیدی از معتبرترین تولیدکنندگان جهانی، به تولید پنل‌هایی با کیفیت بالا و عملکرد بهینه می پردازد. این خطوط تولید با به کارگیری دانش متخصصین تراز اول کشور و با استفاده از فناوری های پیشرفته، پنل هایی با سلول های پرک PERC و تاپکان TOPCON با توان های بالا تا ۷۰۰ وات تولید می‌کنند.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، شرکت با کسب گواهینامه های دانش‌بنیان و استفاده از مهندسی معکوس، نصب و راه اندازی خطوط تولید سلولهای خورشیدی را در ایران برای اولین بار به انجام رساند.

صادق گفت: این کارخانه در سال ۱۴۰۰ به امکان تولید سلول های PERC و BSF با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات سالانه دست یافت. فاز دوم تولید سلول خورشیدی نیز با ظرفیت تولید ۱۳۵۰ مگاوات در سال ۱۴۰۴ راه اندازی خواهد شد. این کارخانه با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری ها و تجهیزات، به تولید سلول های تاپکان TOPCON با راندمان ۲۵.۲ درصد می پردازد و به عنوان تنها مرکز تولید سلول‌های خورشیدی پیشرفته در کشور شناخته می شود.

وی در ادامه از راه اندازی کارخانه های تولید شمش ویفر سیلیکونی در راستای تعمیق زنجیره فتوولتائیک خبر داد و گفت: کارخانه تولید ویفر سیلیکونی با ظرفیت تولید ۱۵۰۰ مگاوات سالیانه برای اولین بار در ایران با کیفیت بالا و استانداردهای جهانی راه‌اندازی خواهد شد. کارخانه تولید شمش سیلیکونی نیز که تا سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید، ظرفیت تولید ۱۵۰۰ مگاوات درسال را دارد و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، به تولید شمش‌های سیلیکونی باکیفیت مناسب برای صنعت پنل‌های خورشیدی می‌پردازد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از احداث یک شهرک تخصصی تولید تجهیزات خورشیدی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار خبر داد و گفت: در این شهرک کارخانجاتی شامل شیشه سولار، فریم آلومینیوم، ریبون و غیره احداث خواهد شد که به تولید و تأمین اجزای کلیدی مورد نیاز برای صنعت انرژی خورشیدی کمک خواهد کرد.

وی افزود: این اقدام به بهبود زنجیره تأمین و افزایش عمق داخلی سازی پنل خورشیدی و کاهش ارزبری منجر خواهد شد و علاوه بر این، مانا انرژی پاک در حال برنامه‌ریزی برای احداث یک شهرک تخصصی در منطقه آزاد مکران است که شامل کارخانجات تولید متال سیلیکون، پلی سیلیکون، تولید شمش و ویفر سیلیکونی، تولید سلول و پنل خورشیدی و تجهیزات پنل با ظرفیت سالانه ۶۰۰۰ مگاوات خواهد بود.

به گفته او، این پروژه نه تنها به تأمین نیازهای داخلی کمک می کند، بلکه به عنوان یک مرکز صادراتی برای محصولات انرژی خورشیدی ایرانی به بازارهای منطقه نیز عمل خواهد کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا