اختصاصیمقالات

تضمین آینده انرژی آمریکا با غنی سازی داخلی اورانیوم

به گزارش اختصاصی آب و  انرژی، از آنجایی که جهان با چالش های امنیت انرژی و نیاز فوری به انتقال به منابع انرژی پاک دست و پنجه نرم می کند، انرژی هسته ای پیشرفته به عنوان یک راه حل قابل اعتماد، پاک و مقرون به صرفه برجسته می شود. با این حال، “بخش اصلی” این راه حل انرژی امیدوار کننده -یعنی تامین قابل اعتماد سوخت اورانیوم برای راکتورهای هسته ای – وابسته به زنجیره تامین جهانی است که تحت سلطه تعداد کمی از نهادهای خارجی تحت حمایت و کنترل دولت است. آمریکا باید امنیت انرژی خود را با کاتالیز یک زنجیره تامین سوخت اورانیوم تجاری قوی و داخلی برای پشتیبانی از راکتورهای هسته ای فعلی و آینده تقویت کند.

ایالات متحده و متحدانش در حال حاضر به تعداد کمی از شرکت های درگیر در زنجیره تامین سوخت هسته ای برای تامین نیازهای سوخت اورانیوم خود متکی هستند . شرکت های کلیدی ارائه دهنده خدمات بین المللی غنی سازی و تبدیل اورانیوم تجاری عبارتند از  Orano (اکثریت تحت کنترل دولت فرانسه)، Urenco( (اکثریت تحت کنترل دولت های بریتانیا و هلند)، Cameco (یک شرکت سهامی عام کانادا) و TENEX (یک شرکت دولتی روسیه).

در حالی که توافق‌های بین‌المللی و بازارهای آزاد از لحاظ تاریخی از توافق‌های تجاری بین کشورها و این شرکت‌ها حمایت کرده‌اند، از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، نگرانی فزاینده‌ای وجود داشته است که اتکای ایالات متحده و متحدانش به TENEX برای سوخت هسته‌ای یک خطر دیپلماتیک و امنیت انرژی است. ایالات متحده در حال حاضر به TENEX برای تامین اورانیوم غنی شده برای حدود 25 درصد راکتورهای ایالات متحده متکی است. با این حال، استفاده اخیر روسیه از سایر صادرات انرژی به عنوان سلاح جنگی و اجبار بین المللی، آسیب پذیری قابل توجهی را برای ایالات متحده و متحدانش ایجاد می کند.علاوه بر این، TENEX تنها تامین کننده تجاری اورانیوم با سنجش بالا و با غنای پایین(HALEU) است که یک نوع اورانیوم با غنای بالا است که برای سوخت بسیاری از طرح های رآکتور هسته ای پیشرفته مورد نیاز است. بدون تولید داخلی یا متحد  HALEU، آینده نوآوری هسته ای و بسیاری از راکتورهای پیشرفته در ایالات متحده در معرض عدم قطعیت ژئوپلیتیکی است

وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) با حمایت از گسترش زنجیره تامین سوخت هسته ای داخلی و ایجاد ظرفیت جدید تولید داخلی HALEU، اقداماتی را برای کاهش وابستگی به انرژی هسته ای ایالات متحده به روسیه انجام می دهد. با این حال، تا همین اواخر، DOE بودجه کافی برای اجرای چنین وظیفه ای نداشت. تجزیه و تحلیل اتحاد نوآوری هسته ای در دسامبر 2023 نشان داد که بودجه اضافی فدرال تا 2.9 میلیارد دلار برای DOE مورد نیاز است تا سرمایه گذاری خصوصی در تولید تجاری HALEU را تسریع کند. اخیراً، کنگره و دولت اهمیت این موضوع را تشخیص داده و قوانینی را برای تأمین بودجه مورد نیاز DOE وضع کرده اند. در مارس 2024، رئیس جمهور جو بایدن قانون تخصیص تلفیقی سال 2024 را امضا کرد که در میان اولویت های دیگر، 2.72 میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت زنجیره تامین سوخت هسته ای داخلی ایالات متحده برای رفع نیازهای راکتورهای هسته ای فعال ایالات متحده و طرح های راکتورهای آتی فراهم می کرد. با این حال، این بودجه با یک مشکل همراه بود. کنگره تصریح کرد که DOE نمی تواند به این بودجه دسترسی داشته باشد تا زمانی که کنگره یا دولت اقدامی برای ممنوعیت یا محدود کردن واردات اورانیوم روسیه انجام دهند. خوشبختانه، در آوریل 2024، سنا قانون ممنوعیت واردات اورانیوم روسیه را با رضایت اتفاق آرا تصویب کرد، که نه تنها تصویب این لایحه از طریق هر دو اتاق کنگره بلکه نقطه اوج تلاش‌های سهامداران متعدد برای تضمین تصویب آن بود.

با این قانون حیاتی در حال حاضر، DOE  بودجه کامل لازم را برای کاهش اتکای ما به اورانیوم روسیه، ایجاد سیگنال‌های قوی بازار برای سرمایه‌گذاری خصوصی در زیرساخت‌های زنجیره تامین اورانیوم داخلی و هموار کردن راه برای یک زنجیره تامین داخلی قوی دارد. با این وجود، چالش های زیادی هنوز در پیش است. DOE اکنون باید به طور مؤثر و کارآمد با صنعت تجاری، بدون تأخیر، کار کند تا مشارکت عمومی و خصوصی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف خود را آغاز کند. DOE قبلاً دو درخواست برای پیشنهاد (RFPs) برای حمایت از ظرفیت جدید غنی سازی و تبدیل HALEU داخلی صادر کرده است. با این حال، این دو RFP فقط شروع یک راه طولانی و پیچیده برای موفقیت هستند و برای رسیدن به خط پایان اقدامات بیشتری لازم است.

زمان بسیار مهم است و هر تاخیری می تواند تلاش ها برای دستیابی به امنیت انرژی و اهداف آب و هوایی را به خطر بیندازد. بسیاری از توسعه دهندگان راکتور پیشرفته برای انجام تعهدات خود به DOE متکی هستند. حتی تأخیرهای کوچک می تواند اثرات موجی را در سراسر زنجیره تأمین سوخت هسته ای در حال توسعه ایجاد کند، برنامه های استقرار را مختل کند و توسعه دهندگان را با هزینه های اضافی که در تلاش برای عبور از این موانع هستند، مواجه کند. با توجه به این خطرات و فوریت ایمن سازی انرژی و آینده آب و هوایی ما در میان تنش های ژئوپلیتیکی، بسیار مهم است که DOE به سرعت برای مشارکت با صنعت کار کند و کنگره نظارت لازم را برای اطمینان از حرکت DOE با سرعت انجام دهد.

راکتورهای هسته‌ای پیشرفته می‌توانند به جهان کمک کنند تا چالش‌های امنیت انرژی و نیاز فوری انتقال به منابع انرژی پاک‌تر را برطرف کند و در عین حال انرژی قابل‌اعتماد و مقرون به صرفه‌ای را فراهم کند که مکمل سایر منابع انرژی پاک باشد. با این حال، ایجاد مسیری برای این آینده انرژی پاک به داشتن یک زنجیره تامین سوخت تجاری اورانیوم قوی و داخلی برای تامین انرژی راکتورهای هسته ای فعلی و آینده متکی است. بودجه‌ای که اخیراً تصویب شد، نشان‌دهنده شناخت جمعی دو حزبی از فوریت و اهمیت تامین سوخت هسته‌ای است. ما فرصتی بی‌سابقه داریم تا چشم‌انداز انرژی خود را تغییر دهیم و آن را ایمن‌تر و پایدارتر کنیم و قادر به برآوردن نیازهای ضروری آب و هوا و انرژی خود باشیم. با این حال، برای درک کامل این پتانسیل، ضروری است که ما نه تنها از این فرصت مورد نیاز به سرعت استفاده کنیم، بلکه تمرکز واضحی بر گام‌های بعدی که باید برای دستیابی به آینده انرژی پاک، قابل اعتماد و مقرون‌به‌صرفه برداشته شود، داشته باشیم.

نوشته دکتر پاتریک وایت مدیر تحقیقات اتحاد نوآوری هسته ای و اریک کوترون ، تحلیلگر ارشد اتحاد نوآوری هسته ای

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا