اخبارانرژی هسته‌ای

جای نیروگاه اتمی روی میز دیپلماسی ایران و چین خالی است

به نقل از پایگاه خبری آب و انرژی ، در حالی‌که توسعه نیروگاه هسته‌ای راهکار رفع همزمان ناترازی برق و گاز در ایران است، اما در نبود قرارداد ساخت نیروگاه اتمی در توافقات ما با چین، چینی‌ها در هفته جاری پیشنهاد ساخت نیروگاه اتمی با نصف قیمت دنیا را روی میز یک کشور آسیای مرکزی گذاشتند.

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: سرعت‌گرفتن ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در دنیا بار دیگر ثابت کرد، «هر چیز ترسناکی لزوما خطرناک نیست.»

‌دولت چین به قزاقستان پیشنهاد داده است که با نصف هزینه ساخت نیروگاه توسط کشورهای فرانسه، روسیه و کره جنوبی در این کشور نیروگاه هسته‌ای بسازد.

‌رقابت برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای وارد مرحله جدید شده و 22 کشور از جمله آمریکا و فرانسه، توافق کردند، تا سال 2050 ظرفیت هسته‌ای در دنیا را 3 برابر کنند.

کارشناس حوزه انرژی عسگر سرمست به افزایش هزینه برداشت سوخت فسیلی در آینده و ناتوانی تجدیدپذیرها در تامین نیاز کشورها اشاره کرده و می‌گوید که آینده انرژی جهان با برق هسته‌ای تعیین خواهد شد.

داستان برق اتمی از دسامبر 1951 با تولید 100 کیلووات برق در آزمایشگاه شروع شد و رئیس‌جمهور وقت آمریکا آیزنهاور اولین‌بار با شعار اتم برای صلح، ساخت نیروگاه هسته‌ای را کلید زد. روند توسعه اتمی در دنیا با سرعت به پیش می‌رفت تا اینکه سال 1986، چرنوبیل رقم خورد و ترمز توسعه برق هسته‌ای در جهان کشیده شد. در این مدت جایگزینی برق فسیلی با تجدیدپذیرها نیز با ناکامی مواجه شد تا از ابتدای سال 2023، بار دیگر روند ساخت نیروگاه‌های اتمی در کشور شدت بگیرد.

فناوری ساخت نیروگاه هسته‌ای در اختیار کشورهای معدودی از جمله چین، آمریکا، روسیه، فرانسه، ژاپن و کره جنوبی است و کشورها رقابت مهمی برای توسعه این انرژی را کلید زده‌اند.

 

گزارش استاتیسکا از نیروگاه‌های هسته‌ای در حال ساخت دنیا به تفکیک کشور محل ساخت

با وجود اینکه ایران، زودتر از هر کشور دیگری در غرب آسیا ساخت نیروگاه هسته‌ای را کلید زد اما تاکنون تنها 2 واحد تولید برق اتمی در بوشهر برق خود را به شبکه تزریق کرده‌اند.

کارشناس حوزه انرژی علی مرادی به ظرفیت انرژی فسیلی در ایران پرداخته و معتقد است که ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان باید توسعه خود را با تکیه بر سوخت فسیلی طراحی کند.

در مقابل عسگر سرمست به ناترازی سنگین سوخت‌های فسیلی در کشور اشاره کرده و می‌گوید که متنوع‌سازی سبد سوخت نیروگاه‌ها با تکیه بر برق اتمی همزمان توانایی رفع ناترازی برق و گاز را دارد.

دکمه بازگشت به بالا