اخبارانرژی هسته‌ایانرژی‌های نو

آغاز ثبت‌نام ساخت نیروگاه در نخستین شهرک خورشیدی ایران

به نقل از پایگاه خبری آب و انرژی ، ثبت‌نام متقاضیان در نخستین شهرک تخصصی خورشیدی ایران با مراجعه به درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir)، در بخش ساخت نیروگاه تجدیدپذیر آغاز شد.

از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا)، نخستین شهرک تخصصی خورشیدی ایران با مساحت ۱۰۰ هکتار با ظرفیت نزدیک‌به ۱۵ مگاوات در منطقه‌ای به نام «شال» در بوئین‌زهرا استان قزوین با همکاری ساتبا، شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، استانداری و شرکت برق منطقه‌ای قزوین در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

برای تسهیل در ساخت شهرک‌های خورشیدی، تفاهم‌نامه‌ای با معاون صمت مبادله شد تا شرکت شهرک‌های صنعتی برای معرفی ساختگاه‌های با بستر آماده و دارای زیرساخت و ترجیحاً در کنار شهرک‌های صنعتی، همکاری لازم را داشته باشند.

براین‌اساس، نخستین تفاهم‌نامه با شرکت شهرک‌های صنعتی در بهمن ۱۴۰۱ برای راه‌اندازی نخستین شهرک خورشیدی در قزوین به‌صورت چهارجانبه با استاندار، شهرک‌های صنعتی، برق منطقه‌ای و ساتبا مبادله شد.

در مرحله نخست از زمین ۱۰۰ هکتاری که برای ایجاد زیرساخت، معرفی و برای ایجاد شهرک خورشیدی برنامه‌ریزی‌ شده، مقرر شد با توجه‌ به وجود پُست برق و امکان اتصال به شبکه، نیروگاه خورشیدی با ظرفیت حدود ۱۵ مگاوات در بسترهای ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰ کیلووات، یک و 2 و سه مگاوات جانمایی شود.

باتوجه‌به جانمایی انجام شده و فراهم‌شدن زیرساخت‌های اتصال به شبکه برق، با هماهنگی استانداری قزوین، شرکت شهرک‌های صنعتی و ساتبا، فراخوان برای واگذاری ساختگاه‌ها در نخستین شهرک خورشیدی مصوب منتشر شد.

ساخت نیروگاه در شهرک‌های خورشیدی با ساختگاه آماده شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مزیت‌هایی است که سبب استقبال متقاضیان سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها می‌شود.

خرید در قالب مدل‌های متنوع ساتبا از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌های خورشیدی است.

دکمه بازگشت به بالا